تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,843 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,201,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,514,472 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی اول تا ششم دوره ابتدایی براساس مدل رشدی خرد براون | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 52، اسفند 1402 اصل مقاله (677.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.45987.5435 | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی* 1؛ فرشته مطهری فر2؛ محیا حسینی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2گروه آموزشی روانشناسی. دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی. دانشگاه بوعلی سینا.همدان. ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی انجام شد تا میزان پرداخته شدن به شرایط تسهیل کننده رشد خرد بر اساس مدل براون در آنها مشخص گردد. این پژوهش ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر ماهیت، توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شامل محتوای کتب فارسی دوره ابتدایی بود. بهمنظورگردآوری دادهها از روش تمامشماری استفاده شد. واحد تحلیل، صفحات(متن، تصاویر، پرسشها یا فعالیتها) بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که در بین مؤلفه های رشدی خرد بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفه ی تحلیل و قضاوت و کمترین فراوانی مربوط به مؤلفه دانش زندگی بود. به صورت کلی تنها کتابهای فارسی پایه اول و دوم بیشترین میزان توجه را به شرایط و مؤلفههای تسهیل کننده رشد خرد دارا بودند. نتایج نیز نشان داد، در کتابهای درسی فارسی توجه متناسب و مناسبی نسبت به مؤلفههای خردمندی صورت نگرفته است و ضرورت تغییر در محتوای کتب درسی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتابهای فارسی؛ دوره ابتدایی؛ مدل رشدی خرد براون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |