تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 700 |
تعداد مقالات | 6,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,129,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,505,165 |
الگوی ساختاری صلاحیت حرفهای معلمان و خودراهبری یادگیری شاگردان در نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 51، آذر 1402، صفحه 35-19 اصل مقاله (750.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.29633.3652 | ||
نویسندگان | ||
منصوره حاج حسینی* 1؛ حلمیه نافعی2 | ||
1گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری از ارتباط میان صلاحیت حرفهای معلمان و خودراهبری یادگیری شاگردان در نقش واسطه ای انگیزه ی پیشرفت آنها بود. پژوهش به روش، توصیفی و به واسطه شناسایی روابط میان متغیرها در قالب مدل علی، در طرح پژوهش همبستگی انجام پذیرفت. برای این منظور از میان جامعه N=250)( دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه نظری شهرستان بندرترکمن در سال تحصیلی 96-95 نمونهای با حجم 224 نفر برگزیده شده و به سه ابزار خودگزارشی متشکل از مقیاس خودراهبری یادگیری ویلیامسون(2007) و پرسشنامه ی انگیزه پیشرفت(ACMT) و پرسشنامه تعدیل شده صلاحیتهای حرفه ای معلمان( کریمی،1388) پاسخ دادند.برای تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شد و به منظور آزمون برازش مدل های مفروض و برآورد ضرایب اثر مستقیم، غیر مستقیم و کل، از تکنیک تحلیل مسیر با روش بیشینه احتمال استفاده شد. یافته های پژوهش معناداری اثر مستقیم ادراک از صلاحیت حرفه ای معلمان بر خودراهبری یادگیری دانش آموزان و اثر مستقیم ادراک دانش آموزان از صلاحیت حرفه ای معلمان بر انگیزه پیشرفترا نشان داده و به واسطه رابطه غیر مستقیم آنها نیز تائید کننده نقش واسطهای انگیزه پیشرفت در میان آنها است. یافته های پژوهش همچنین برازش مناسبی از الگوی پیشنهادی را ارائه کرده و بر اساس آن ادراک دانشآموزان از صلاحیت حرفه ای معلمان توانست با واسطه گری انگیزه پیشرفت، 41 درصد از واریانس خودراهبری یادگیری دانش آموزان را پیش بینی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت حرفهای معلمان؛ خودراهبری یادگیری شاگردان؛ نقش واسطه ای؛ انگیزه ی پیشرفت شاگردان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |