
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 769 |
تعداد مقالات | 7,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,441,840 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,469,588 |
فرا تحلیل اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر تفکر انتقادی دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 20، شماره 51، آذر 1402، صفحه 137-118 اصل مقاله (850.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.44532.5298 | ||
نویسندگان | ||
لیلا میرزایی1؛ زهرا گلی زاده* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت ایران. | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ایران. | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی یک فرآیند فکری است که مبتنی بر نتیجهگیری، تصمیمگیری و ترسیم، دادههای مرتبط ازجمله تجزیهوتحلیل، توضیح، فرضیه، استدلال و توسعه تفکر است پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده در اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان انجامشده است. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر پژوهشهای در دسترس در رابطه اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان در تفکر انتقادی در بانکهای اطلاعاتی رایانهای در دسترس موجود در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ و همچنین پایگاههای علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ منتشر شدهاند، میباشد. بر اساس ملاک ورود و خروج برای پژوهشهای اولیه و نیز تحلیل حساسیت ۲۵ اندازه اثر از ۲۳ مطالعه توسط نرمافزار CMA موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که، اندازه اثر خلاصهی مدل تصادفی برابر با ۰/۱ بود که ازنظر آماری معنادار و بیانگر اثربخشی مثبت آموزش فلسفه به کودکان در پرورش مهارت تفکر انتقادی آنان میباشد.بنابرین پیشنهاد میشود که آموزش فلسفه برای کودکان در برنامههای آموزش رسمی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: آموزش فلسفه به کودکان؛ تفکر انتقادی؛ فبک؛ فرا تحلیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 791 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 589 |