تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 710 |
تعداد مقالات | 6,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,392,117 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,763,298 |
رابطه استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با شیفتگی تحصیلی وامید تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 51، آذر 1402، صفحه 48-36 اصل مقاله (798.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.44180.5263 | ||
نویسندگان | ||
پریوش خاورزمینی1؛ رامین حبیبی کلیبر* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر رابطه انتظارات تحصیلی با شیفتگیتحصیلی وامیدتحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه ۲ تبریز در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل بودند که از بین آنها 406 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامههای استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آنگ وهوان(۲۰۰۶) و شیفتگی تحصیلی مارتین وجکسون(۲۰۰۸) و امید تحصیلی سامانی وسهرابی(۲۰۱۱) بود. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (گام به گام) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با شیفتگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/۰P ‹)، از سویی بین استرس ناشی از انتظارات تحصیلی با امیدتحصیلی رابطهای مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شیفتگیتحصیلی و امید تحصیلی 13% از واریانس مربوط به استرس ناشی از انتظارات تحصیلی را پیشبینی میکنند. بنابراین ضروری میباشد که در جهت دادن آگاهی به اولیا و معلمان دانشآموزان آنان را از عواقب و پیامدهای سوء استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آگاه ساخته ودر این زمینه کارگاه هایی برگزار گردد تا شیفتگی تحصیلی وامید تحصیلی در دانشآموزان افزایش واسترس ناشی از انتظارات تحصیلی کاهش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتظارات تحصیلی؛ امید تحصیلی؛ شیفتگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |