تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 701 |
تعداد مقالات | 6,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,205,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,517,639 |
تأثیر بازی وارسازی در آموزش معکوس بر تفکر انتقادی دانشجویان رشته مربی کودک دانشگاه فنی حرفهای شهر یزد | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 51، آذر 1402، صفحه 18-1 اصل مقاله (979.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.44059.5248 | ||
نویسندگان | ||
مطهره اسلامی1؛ یوسف مهدوی نسب* 2؛ زهره خوش نشین لنگرودی3؛ آسیه السادات مدرسی سریزدی4 | ||
1کارشناسی ارشد تکنولوژ آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوازمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم انسانی، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران یزد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش بررسی تأثیر استفاده از بازی وارسازی در کلاس درس معکوس بر تفکر انتقادی دانشجویان رشته مربی کودک دانشگاه فنی حرفهای شهر یزد در بحران کووید 19 و مقایسه آن با روش کلاس درس معکوس معمول است. نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران یزد به تعداد 150 نفر بودند و دانشجویان ترم دوم رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران یزد در درس اصول سرپرستی در مراکز پیش از دبستان به تعداد 56 نفر به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. قبل از شروع کار آموزش از هر دو گروه مورد پژوهش، پیشآزمون (با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی) گرفته شد. در حین کار به گروه آزمایش، روش آموزش معکوس مبتنی بر بازی وارسازی و به گروه گواه روش آموزش معکوس معمول آموزش داده شد؛ و در پایان آموزش از هر دو گروه پسآزمون (با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی) گرفته شد. پرسشنامه بهکاررفته در پژوهش، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس است و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییره استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل کواریانس (078/657=F، 05/0p<) نشان فرض صفر رد شده است و متغییر مستقل در گروه آزمایش تفکر انتقادی دانشجویان را افزایش داده است. همچنین نتایج آزمون بر سه مولفه تفکر انتقادی نشان می دهد که در گروه آزمایش تفکر انتقادی دانشجویان به طور معنی داری نسبت به گروه دیگر افزایش پیدا کرده است(05/0p<). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ بازی وارسازی؛ تفکر انتقادی؛ یادگیری فعال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |