
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 775 |
تعداد مقالات | 7,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,580,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,513,513 |
تأثیر بازی وارسازی در آموزش معکوس بر تفکر انتقادی دانشجویان رشته مربی کودک دانشگاه فنی حرفهای شهر یزد | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 20، شماره 51، آذر 1402، صفحه 18-1 اصل مقاله (979.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2023.44059.5248 | ||
نویسندگان | ||
مطهره اسلامی1؛ یوسف مهدوی نسب* 2؛ زهره خوش نشین لنگرودی3؛ آسیه السادات مدرسی سریزدی4 | ||
1کارشناسی ارشد تکنولوژ آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوازمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم انسانی، آموزشکده فنی و حرفه ای دختران یزد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش بررسی تأثیر استفاده از بازی وارسازی در کلاس درس معکوس بر تفکر انتقادی دانشجویان رشته مربی کودک دانشگاه فنی حرفهای شهر یزد در بحران کووید 19 و مقایسه آن با روش کلاس درس معکوس معمول است. نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران یزد به تعداد 150 نفر بودند و دانشجویان ترم دوم رشته مربی کودک دانشکده فنی و حرفهای دختران یزد در درس اصول سرپرستی در مراکز پیش از دبستان به تعداد 56 نفر به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. قبل از شروع کار آموزش از هر دو گروه مورد پژوهش، پیشآزمون (با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی) گرفته شد. در حین کار به گروه آزمایش، روش آموزش معکوس مبتنی بر بازی وارسازی و به گروه گواه روش آموزش معکوس معمول آموزش داده شد؛ و در پایان آموزش از هر دو گروه پسآزمون (با استفاده از پرسشنامه تفکر انتقادی) گرفته شد. پرسشنامه بهکاررفته در پژوهش، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس است و جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییره استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل کواریانس (078/657=F، 05/0p<) نشان فرض صفر رد شده است و متغییر مستقل در گروه آزمایش تفکر انتقادی دانشجویان را افزایش داده است. همچنین نتایج آزمون بر سه مولفه تفکر انتقادی نشان می دهد که در گروه آزمایش تفکر انتقادی دانشجویان به طور معنی داری نسبت به گروه دیگر افزایش پیدا کرده است(05/0p<). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ بازی وارسازی؛ تفکر انتقادی؛ یادگیری فعال | ||
مراجع | ||
پاک مهر, حمیده، میردورقی, فاطمه، غنایی چمن آباد, علی کرمی، مرتضی (2013). رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس در مقطع متوسطه. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 3(11), 33-54.
پروانه، حمید، ذوقی، مسعود، اسدی، نادر. (1399). تأثیر روش آموزش معکوس بر خودمختاری و اضطراب زبان آموزان ایرانی.پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی, 10(2), 330-347.
پورقاز, شیرین, توماج, عبدالجلال, و غلامی, کلثوم. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 10(4 (پیاپی40)), 67-87.
خندان، فاطمه، سعدی پور، اسماعیل، اسدزاده، حسن. (1395). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و مهارت حل مسئله بر پایستگی تحصیلی و بهبود تفکر انتقادی در دختران مقطع متوسطه شهرستان تنکابن. پایاننامه ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
خوش نشین, زهره. (1394). روایی سنجی واعتباریابی روشی برای پرورش مهارت تفکر انتقادی درنظام یادگیری بر خط. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 6(21), 175-190. doi: 10.22054/jem.2016.5982
دهاقین، وحیده، حجازی، الهه (1398). بررسی فرآیند یادگیری و انگیزش در کلاس معکوس: مقاله مروری. رویش روانشناسی، سال 8، شماره 11، شماره پیاپی 44
دهقان زاده، حجت؛ فردانش، هاشم؛ حاتمی، جواد؛ طلایی، ابراهیم. (1399). تأثیر آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازیوارسازی بر درگیری تحصیلی یادگیرندگان زبان انگلیسی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 12 (1) ، 277-295.
دهقانزاده، شادی، جعفر آقایی، فاطمه، خردادی آستانه، حمید. (1397). تأثیر بهکارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ اردیبهشت 1397:18 (6)/ 39
صاحب یار، حافظ، گل محمد نژاد غلامرضا، برقی، عیسی. (1398). مطالعه اثربخشی یادگیری معکوس بر تفکر تأملی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضی
صفایی موحد، سعید، ریخته گرزاده، سید مرتضی. (1397). تأثیر استفاده از بازی وارسازی برانگیزش و یادگیری کارکنان در دوره آموزشی مدیریت مشارکتی شرکت نفت و گاز پارس استان تهران. بهار 1397، سال پنجم، شمخاره 16،96-79
طوفانی نژاد، احسان، هوشمندجا، منیژه، اله کرمی، آزاد. (1398). بررسی استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی: یک مرور نظاممند. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه، سال پانزدهم، شماره پنجاهوسه، پاییز 98، ص 183 تا 224
علی پور، محمد، آیتی، محسن، رستمی نژاد، محمدعلی، علیپور، مهدی. (1399). مطالعه تجارب زیسته و ادراک دانشآموزان از تأثیر یادگیری به شیوه معکوس بر سواد فناوری. رویش روانشناسی، سال 9، شماره 10، شماره پیاپی 55، دی 1399
قاسم تبار سید عبدالله، تقی پور کیومرث، مهدوی نسب یوسف. اثربخشی کلاس درس معکوس در خودکارآمدی رایانه و ادراک از کلاس درس دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت ۱۳۹۹; ۳۶ (۳) :۱۱۲-۹۱
کاویانی، حسن و لیاقت دار، محمدجواد و زمانی، بیبی عشرت و عابدینی، یاسمین،1396، فرآیند یادگیری در کلاس معکوس: بازنمایی از برنامه درسی تجربهشده در آموزش عالی،https://civilica.com/doc/1021849
کیخا، احمد. (1396). تفکر انتقادی حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور. اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
گوهری، مهرناز، واحدی، مهدی ( 1399), بازی وارسازی و کاربرد آن در آموزش , دومین همایش ملی فناوری آموزشی: چالش ها، فرصت ها و دستاوردها. تهران: دانشگاه بوعلی سینا
لطفی، ابوالقاسم، رضوانی، ابوالقاسم، عجم، علی اکبر. (1398). بررسی نقش جو آموزشی خلاق بر گرایش به تفکر تأملی در بین دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی شهر قاین، دوره 12 , شماره 36 ،42-51 .
مهدوی نسب یوسف، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم، حاتمی جواد. ارائه و کاربست الگوی طراحی بازی های آموزشی درس مطالعات اجتماعی دورۀ دبستان با روش طراحی پژوهی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. ۱۴۰۰; ۳۷ (۲) :۴۸-۲۷
واعظ فر، سعید، نجفی، محمود، محمدی فر، محمد علی. (1392). اثربخشی آموزش به روش سؤالات هدفمند بر عملکرد ریاضی و تفکر تأملی. پایاننامه ارشد دانشگاه سمنان
References
Andrini, V. S, Pratama, H, & Maduretno, T. W. (2019, February). The effect of flipped classroom and project based learning model on student’s critical thinking ability. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1171, No. 1).
Erdoğan, F. (2020). The relationship between prospective middle school mathematics teachers’ critical thinking skills and reflective thinking skills. Participatory Educational Research, 7(1), 220-241
Gündüz, A. Y., & Akkoyunlu, B. (2020). Effectiveness of gamification in flipped learning. Sage Open, 10(4), 2158244020979837.
Huang, L. Y., & Yeh, Y. C. (2017). Meaningful gamification for journalism students to enhance their critical thinking skills. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 7(2), 47-62.
Jodoi, K. Takenaka, N. Uchida, S. Nakagawa, S., & Inoue, N. (2021). Developing an active-learning app to improve critical thinking: item selection and gamification effects. Heliyon, 7(11), e08256.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. USA: John Wiley & Sons. (print book)
Kurnianto, B, Wiyanto, W, & Haryani, S. (2020). Critical Thinking Skills and Learning Outcomes by Improving Motivation in the Model of Flipped Classroom. Journal of Primary Education, 8(6), 282-291.
La Aca, A., Sulisworo, D., & Maruto, G. (2020, October). The Critical Thinking Skills Impacts on the Utilization of PhET Simulation in the Flipped Classroom Setting. In International Conference on Community Development (ICCD 2020) (pp. 104-108). Atlantis Press.
Lo, C. K., & Hew, K. F. (2020). A comparison of flipped learning with gamification, traditional learning, and online independent study: the effects on students’ mathematics achievement and cognitive engagement. Interactive Learning Environments, 28(4), 464-481.
Mazur, E. (1991). Can We Teach Computers to Teach? Computers have Yet to Cause the Revolution in Physics Education That has Long Been Expected. Computers in Physics, 5(1), 31-38. Parra-González, M. E, López-Belmonte, J, Segura-Robles, A, & Moreno-Guerrero, A. J. (2021). Gamification and flipped learning and their influence on aspects related to the teaching-learning process. Heliyon, 7(2), e06254.
Ricketts, J. C. (2003). Critical thinking skills of selected youth leaders: The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance (Doctoral dissertation, University of Florida).
Saunders, J. M. (2014). The flipped classroom: Its effect on student academic achievement and critical thinking skills in high school mathematics. Liberty University.
Sutiani, A, Situmorang, M, & Silalahi, A. (2021). Implementation of an Inquiry Learning Model with Science Literacy to Improve Student Critical Thinking Skills. International Journal of Instruction, 14(2), 117-.
Zainuddin, Z, Hermawan, H. D, Nuraini, F, Prayitno, S. M, & Probowasito, T. (2019). Flipping the classroom with a LMS: Designing a technology-based learning model. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(3), 309-317. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 882 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 768 |