تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 701 |
تعداد مقالات | 6,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,205,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,517,349 |
اثربخشی آموزش مهرورزی بر تابآوری تحصیلی و بخشودگی بین فردی دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 53، اردیبهشت 1403 اصل مقاله (911.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.45558.5392 | ||
نویسنده | ||
فرامرز سابقی* | ||
اثربخشی آموزش مهرورزی بر تابآوری تحصیلی و بخشودگی بین فردی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهرورزی بر تاب آوری تحصیلی و بخشودگی بین فردی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه شامل 30 دانشآموز بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامههای تاب آوری تحصیلی و بخشودگی بین فردی بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند، سپس برنامه آموزش مهرورزی برای گروه آزمایش در هشت جلسه اجرا شد و در نهایت، پس آزمون از تمام گروههای گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهرورزی بر تاب آوری تحصیلی و بخشودگی بین فردی تأثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهرورزی؛ تاب آوری تحصیلی؛ بخشش؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
آزادی، سارا و شکیبا، معصومه. (1399). بررسی نقش میانجیگری تاب آوری در رابطه بین بخشش و شادکامی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شهر ایلام. پنجمین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران.
احتشامزاده، پروین؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاح الدین؛ حیدری، علیرضا. (1389). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بخشودگی بین فردی.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 16(4)، 455-443. https://www.sid.ir/paper/16792/fa
اسداله تویسرکانی، مریم؛ پیوسته گر، مهرانگیز؛ بنی جمالی، شکوه السادات؛ دهشیری، غلامرضا. (1396). مقایسۀ اثربخشی روشهای مثبت درمانگری و مرور خویشتن بر افزایش بهزیستی روانی و تابآوری دانشجویان مادر. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 3(3)، 16-1.https://ppls.ui.ac.ir/article_22551.html
اسدی بیجائیه، جهان سادات؛ امیری مجد، مجتبی؛ قمری، محمد؛ فتحی اقدم، قربان. (1400). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر رضایت از زندگی و تابآوری زنان سالمند. روانشناسی پیری، 7(1)، 67-55.https://jap.razi.ac.ir/article_1732.html
امیریراد، ملیحه؛ اسلمی، الهه؛ موسوی، شکوفه. (1399). اثربخشی درمان شفقت به خود بر معنایابی در زندگی و رضایت جنسی زنان دارای همسر معتاد در شهر مشهد. مطالعات روان شناسی بالینی، 10(40)، 102-77.https://jcps.atu.ac.ir/article_12640.html
آوریده، سولماز؛ اسدی مجره، سامره؛ مقتدر، لیلا؛ عابدینی, مریم؛ میربلوک بزرگی، عباس. (1398). نقش واسطهای حمایت اجتماعی ادراک شده در تأثیر بخشودگی بین فردی بر سلامت اجتماعی در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(1)، 80-71.https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/663544?jid=663544
پورامیر ارسلانی، فائزه؛ نهانی، آنیا؛ خوش خبری، پرستو؛ پورامیر ارسلانی، فرناز. (1400). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر بر تاب آوری، امید به زندگی و کاهش هیجانات منفی (افسردگی، اضطراب و استرس) زنان مبتلابه اسکلروز چندگانه: یک پیگیری دوماهه. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 6(54)، 281-264. https://ijndibs.com/article-1-600-fa.html
رخشنده ابرقوئی، مریم؛ خیر, محمد؛ رضایی، اذرمیدخت؛ کوروش نیا، مریم. (1400). مدلیابی تابآوری تحصیلی بر اساس سبکهای دلبستگی، جو روانی- اجتماعی مدرسه با میانجیگری سبکهای هویت دانشآموزان متوسطه اول شهر مرودشت. روشها و مدلهای روانشناختی، 12(46)، 38-17.https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_5095.html
رضائی اشیانی، ایران؛ یارمحمدیان، احمد؛ فرهادی، هادی. (1396). اثربخشی آموزش مبتنی برشفقت به خود مادران بر کیفیت خواب کودکان پیش دبستانی با نشانههای ناتوانی یادگیری. روان شناسی بالینی، 9(4)، 82-71.https://jcp.semnan.ac.ir/article_2926.html
ساکنی، زهرا؛ فراهانی، سمانه؛ اسحاقی مقدم، فائزه؛ رفیعی پور، امین؛ جعفری، طیبه؛ لطفی، پریسا. (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهبود تجربه خشم و شفقت به خود در بیماران سرطانی. مطالعات روانشناسی بالینی، 9(36 )، 23-1.https://jcps.atu.ac.ir/article_11104.html
سید جعفری، جواد؛ برجعلی، احمد؛ شرافتی، شاهین؛ پناهی، مهدی؛ دهناشی لاطان، تاجماه؛ عبودیت، سعیده. (1399). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر میزان تابآوری و امید به زندگی افراد مبتلابه دیابت نوع 2. علوم روانشناختی، 19(92)، 956-945.https://psychologicalscience.ir/article-1-705-fa.html
شریعتی، مریم؛ حمید، نجمه؛ هاشمی، سیداسماعیل؛ بشلیده، کیومرث؛ مرعشی، سیدعلی. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختر. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1)، 50-43. https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/534001?jid=534001
شیخان، ریحانه؛ قدمپور، عزتاله آقابزرگی، رضا. (1398). تاثیر آموزش خود شفقتی بر تصویر بدنی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه بدون متاستاز تحت شیمی درمانی. مطالعات روانشناسی بالینی، 9(35)، 145-131.https://jcps.atu.ac.ir/article_10390.html
علمی منش، نیلا؛ ژاله، مریم. (1397). اثربخشی رواندرمانی مثبت گرا بر روان درستی، بخشش و بی رمقی زناشویی زنان در معرض طلاق. آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، 4(1)، 102-89. http://fpcej.ir/browse.php?a_code=A-10-362-1&slc_lang=fa&sid=1
علی بابایی، مریم؛ وهابی همابادی، جلال؛ خالقی پور، شهناز. (1398). اثربخشی آموزش تلفیقی مهرورزی با خودگویی مثبت بر خصومت، تابآوری و احساس مثبت به همسر در زنان خیانتدیده. پژوهش نامه روانشناسی مثبت،5(2)، 64-47.https://sid.ir/paper/257754/fa
گله گیریان، صدیقه؛ پولادی ریشهری، علی؛ کیخسروانی، مولود. (1398). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر بر نشاط ذهنی، تابآوری و شفقت به خود در مادران دارای کودکان مبتلا به فلج مغزی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(35)، 213-193.https://jpe.atu.ac.ir/article_10638.html
منتظری، علی؛ مفتون، فرزانه؛ فرهنگ نیا، منصوره؛ رفیعی بهابادی، مهدی؛ نقی زاده موغاری، فاطمه. (1401). بررسی میزان تابآوری بزرگسالان ایرانی در طول همه گیریCOVID-19 : یک مطالعه مبتنی بر جمعیت. پایش، 21(4)، 438-429.https://payeshjournal.ir/article-1-1896-fa.html
نوری، حمیدرضا؛ شهابی، بهاره. (1396). اثربخشی آموزش شفقت با خود بر افزایش تابآوری مادران دارای فرزند مبتلا به اتیسم. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 18(3)، 126-118. https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/538049?jid=538049
یعقوبی، سهیلا، و اکرمی، ناهید. (1395). نقش شفقت خود در پیش بینی بخشایشگری و همدلی در جوانان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(3)، 48-35.https://ppls.ui.ac.ir/article_21519.html
یگانه راد، نسرین؛ توزنده جانی، حسن؛ باقر زاده گلمکانی، زهرا. (1399). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر شفقت بر بخشودگی و تحمل ابهام در زنان متقاضی طلاق. اصول بهداشت روانی، 22(6)، 367-357.https://jfmh.mums.ac.ir/article_17656.html
References
Anasuri, S., & Anthony, K. (2018). Resilience Levels among College Students: A Comparative Study fromTwo Southern States inthe USA. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSRJHSS), 23 (1), 52-73.DOI:10.9790/0837-2301035273
Ayten, A., Ferhan, H. (2016). Forgiveness, Religiousness, and Life Satisfaction: An Empirical Study on Turkish and Jordanian University Students. Spiritual psychology and counseling, 1(1), 79-84. DOI:10.12738/spc.2016.1.0006
Cheng, C., Dong, D., He, J., Zhong, X., & Yao, S. (2020). Psychometric properties of the 10-item Connor–Davidson Resilience Scale (CD-RISC-10) in Chinese undergraduates and depressive patients. Journal of affective disorders, 261(2), 211-220. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31654919/
Folayan, M. O., Oginni, O., Arowolo, O., & El Tantawi, M. (2020). Internal consistency and correlation of the adverse childhood experiences, bully victimization, self-esteem, resilience, and social support scales in Nigerian children. BMC research notes, 13(1), 1-6.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32650832/
Gilbert, P. (2010). Compassion Focused Therapy: Special Issue. International Journal of Cognitive Therapy, 3(1), 97-201.DOI:10.1521/ijct.2010.3.2.95
Gilbert, P., & Irons, C. (2004). A pilot exploration of the use of compassionate images in a group of self-critical people. Memory, 12(4), 507-516.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15487546/
Groarke, A., Curtis, R., Skelton, J., & Groarke, J. M. (2020). Quality of life and adjustment in men with prostate cancer: Interplay of stress, threat and resilience. Plos one, 15(9), 21-35. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7498057/
Joyce, S., Shand, F., Tighe, J., Laurent, S. J., Bryant, R. A., & Harvey, S. B. (2018). Road to resilience: A systematic review and meta-analysis of resilience training programmes and interventions. BMJ Open, 8(6), 1-19.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29903782/
Lichtenfeld, S., Buechner, V. L., Maier, M. A., & Fernández-Capo, M. (2015). Forgive and Forget: Differences between Decisional and Emotional Forgiveness. PloS one, 10(5), e0125561. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4422736/
Lutz, A., Brefczynski-Lewis, J., Johnstone, T., & Davidson, R.J. (2018). Regulation of the neural circuitry of emotion by compassion meditation: Effects of meditatative expertise. Plos One, 3(3), 1-10.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18365029/
Mallick, M. K., & Kaur, S. (2016). Academic Resilience among Senior Secondary School Students: Influence of Learning Environment. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities,8(2), 20-27.DOI:10.21659/rupkatha.v8n2.03
McCauley, T. G., Billingsley, J. & McCullough, M. E. (2021). An evolutionary psychology view of forgiveness: individuals, groups, and culture. Current opinion in psychology, 44, 275–280.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34801844/
Neff, K.D., & Germer, C.K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful selfcompassion program. Journal of Clinical Psychology, 1(69), 28-44.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23070875/
Raes, F. (2011). The effect of self-compassion on the development of depression symptoms in a nonclinical sample. Mindfulness, 2, 33-36.DOI:10.1007/s12671-011-0040-y
Raj, R., & Vijayalaxmi, A.H.M. (2017). Influence of intervention program to foster academic resilience among adolescents. International Journal of Home Science, 3(3), 86- 89.https://www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=https://www.homesciencejournal.com/archives/2017/vol3issue3/PartB/3-3-25-674.pdf&ved=2ahUKEwjl8f72o9aFAxWoQPEDHdcfCBgQFnoECAYQAg&usg=AOvVaw0YDscZoMQX_PNUFQNf5Ys9
Rashid, T. (2015). Positive Psychotherapy. In Lopez, S. J. (Ed.) Positive psychology: Exploring the best in people. Westport, CT: Greenwood Publishing Company.
Rashid, T., & Seligman, M. E. P. (2013). Positive psychotherapy: A treatment manual. New York: Oxford University Press.
Rudd, G., Meissel, K., & Meyer, F. (2021). Measuring academic resilience in quantitative research: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 2(5), 100-114.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X21000257
Samuels, W. E. (2004). Development of a non-intellective measure of academic success: Towards the quantification of resilience. The University of Texas at Arlington.
Sisto, A., Vicinanza, F., Campanozzi, L. L., Ricci, G., Tartaglini, D., & Tambone, V. (2019). Towards a Transversal Definition of Psychological Resilience: A Literature Review. Medicina (Kaunas), 55(11),745.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6915594/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |