| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,731 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,789,568 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,008,423 |
مدلیابی روابط ساختاری اهمالکاری تحصیلی بر اساس باورهایانگیزشی با نقش میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان | ||
| مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 20، شماره 52، اسفند 1402 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.42170.5013 | ||
| نویسندگان | ||
| روح اله صالحی تبار* 1؛ رحیم داوری2؛ حسین ابراهیمی مقدم3 | ||
| 1دانشجوی دکترا/ روان شناسی تربیتی/ دانشگاه آزاد اسلامی/ واحد رودهن/ تهران/ ایران. | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی/ دانشکده روانشناسی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن/ ایران. | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری اهمالکاری تحصیلی بر اساس باورهای انگیزشی با نقش میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بود. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۶)، راهبردهای انگیزش یادگیری پینتریچ و دیگروت (۱۹۹۰) و سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۸) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS-25 و Amos-24 صورت گرفت. نتایج نشان داد که باورهای انگیزشی اهمالکاری تحصیلی را به صورت مستقم (۴۷/۰-=β)، سرزندگی تحصیلی اهمالکاری تحصیلی را به صورت مستقیم (۴۵/۰-=β) و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند (۲۶/۰-=β). بر اساس نتایج این پژوهش باورهای انگیزشی و سرزندگی تحصیلی از عوامل اثر گذار بر اهمالکاری تحصیلی هستند. به عبارت دیگر، با مداخله و تقویت باورهای انگیزشی و سرزندگی تحصیلی میتوان به دانشآموزان کمک کرد تا بر اهمالکاری تحصیلی خود غلبه کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اهمالکاری تحصیلی؛ باورهای انگیزشی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 732 |
||