
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,141,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,863 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه حل مسئله مشارکتی در دانشجویان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 21، شماره 53، اردیبهشت 1403 اصل مقاله (911.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.42228.5023 | ||
نویسندگان | ||
حامد نیک بخت1؛ هادی قاضی زاده* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر،اداره کل آموزش و پرورش ، کرمان، ایران. | ||
2استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
حلمسئله یکی از مهمترین مهارتهایی است که همه افراد و به طور ویژه دانشآموزان و دانشجویان باید آن را فراگرفته تا در مواجهه با چالشها و مشکلات زندگی بتوانند از آن استفاده نمایند. در حلمسئله مشارکتی، کار بین اعضای یک گروه تقسیم شده و آنها مهارت و دانش خود را بهمنظور یافتن یک راهحل مناسب به کار میگیرند. پژوهش حاضر باهدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه حلمسئله مشارکتی در دانشجویان انجامشدهاست. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 2500 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 335 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان حوزه روانشناسی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی و تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-26، LISREL و SmartPLS تجزیهوتحلیل گردید. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 96/0 محاسبه گردید. بارهای عاملی کلیه خرده مقیاسها با گویههای مربوطه بیشتر از 4/0 به دست آمد که همگی آنها معنادار (001/0 > p) بودند. مقادیر آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی برای خرده مقیاسها بیشتر از 7/0 محاسبه گردید که تأییدکننده پایایی درونی و بیرونی خرده مقیاسها است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی بیانگر ارتباط قویتر خرده مقیاسهای پیروی از قوانین مشارکت، برقراری ارتباط با اعضای تیم و شرح نقشها و سازماندهی تیم با حلمسئله مشارکتی دارد. لذا میتوان نتیجه گرفت که مهارتهای برقراری ارتباط موثر و کار گروهی در بین دانشجویان ضعیف بوده و بایستی آموزش این مهارتها در دستور کار مدارس و دانشگاهها قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ پایایی؛ حل مسئله مشارکتی؛ روایی | ||
مراجع | ||
حبیبی، آرش و عدن ور، مریم. (1396). آموزش مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با نرمافزار LISREL. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سبحانی فرد، یاسر. (1395). مبانی و کاربرد تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
سیف، علیاکبر. (1396). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
قاسمی، جواد. (1399). آشنایی با مهارت حل مسئله. چاپ اول. تهران: نشر آموزش کشاورزی.
References
Hart Research Associates. (2015). Falling short? College learning and career success. Washington, DC: Association of American Colleges and Universities.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |