تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 710 |
تعداد مقالات | 6,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,392,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,763,183 |
اثربخشی آموزش مبتنی برطرحواره در حوزه خودگردانی و عملکرد مختل بر خودکارامدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 54، شهریور 1403 اصل مقاله (964.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.41157.4891 | ||
نویسندگان | ||
زهره فتوحی* 1؛ حسن اسدزاده2؛ اسماعیل سعدی پور2؛ فریبرز درتاج2؛ صغری ابراهیمی قوام3 | ||
1دکتری روان شناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. | ||
2استاد تمام گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. | ||
3دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره های حوزه خودگردانی و عملکرد آسیب دیده، بر خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت انگیزه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول استان تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰شامل می شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر طرح کلی تحقیق، از نوع نیمه آزمایشی، با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، دو مدرسه برگزیده شد. در هر مدرسه و از هر پایه ۱۰ نفر، جمعا ۶۰ نفر تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایابی شدند. هر دو گروه به پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی جری جینگ و مورگان(۱۹۹۹) و انگیزه پیشرفت هرمانس(۱۹۷۷) پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت ۹ جلسه آموزش قرار گرفت. بسته آموزشی توسط محقق ساخته شده و دارای روایی صوری و روایی محتوایی می باشد که به روش کیفی و کمی توسط هیئتی متشکل از خبرگان ۱۰ نفر و با دو ضریب نسبت اعتبار محتوا (CVR) و شاخص اعتبار محتوا (CVI) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر طرحواره بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت تأثیر مثبت و معناداری دارد (۰/۰۱>p). یافته های پژوهش دارای مفاهیم کاربردی برای مداخلات آموزشی-مشاوره ای با هدف ارتقای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت است که منجر به پاسخ های کارآمد و انطباقی دانش آموزان در چالش های تحصیلی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
طرحواره؛ خودکارامدی تحصیلی؛ انگیزه پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |