
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 772 |
تعداد مقالات | 7,486 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,490,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,482,337 |
مطالعه پدیدارشناسانه از چالشهای حاکم بر مقوله مدیریت عواطف و هیجانات در مدارس و ارائه راهکارها | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 53، اردیبهشت 1403 اصل مقاله (884.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.45909.5427 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی1؛ مرتضی گلشنی گهراز* 2؛ نسیم رضایی2 | ||
1استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی آموزش ابتدایی، فرهنگیان علامه طباطبایی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
توجه به عواطف و هیجانات و مدیریت آن در دانشآموزان بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند بررسی است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تجارب زیسته معلمان و متخصصان، پیرامون چالشهای حاکم بر مدیریت عواطف و هیجانات و ارائه راهکارها برای آن بود و روش پژوهش آن نیز، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبهشوندگان پژوهش، شامل همه معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره شهر اردبیل در سالتحصیلی 1402 -1401 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، از شیوه نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد، که در این پژوهش 21 نفر معلم و 19 نفر از متخصصان بودند. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و نیز به شیوه گفتوگوی دو طرفه، جمعآوری گردید. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبهها نیز تکنیک تثلیث یا مثلثسازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. در مصاحبه با معلمان، اکثریت آنها به وجود چالشهایی نظیر چالشهای فردی، خانوادگی، مدرسه و تحصیل در مدیریت عواطف و هیجانات دانشآموزان تاکید داشتند و راهکارهایی اعم از راهکارهای اجتماعی، راهکارهای خانودهمحور و راهکارهای آموزشمحور را برای آن ارائه دادند. متخصصان هم راهکارهایی همچون شناخت، تبیین و توجیه فرزندان، راهکارهای مربوط به خانواده و ارتقا تواناییهای عوامل مدرسه را برشمردند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیریت عواطف و هیجانات دانشآموزان مستلزم توانمندی و مهارت بیشتر خانوادهها، عوامل مدارس و جامعه است که بنظر میرسد وضعیت کنونی با وضعیت مطلوب آن توانمندیها و مهارتهای مدنظر فاصله چشمگیری دارد. از این سو تدارک برنامههای توانمندی لازم در راستای مدیریت عواطف و هیجانات دانشآموزان برای خانوادهها عوامل مدرسه و جامعه ضروری بنظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربهزیسته؛ مدیریت عواطف و هیجانات؛ چالشها؛ راهکارها | ||
مراجع | ||
آخوندی، فهیمه؛ توزندهجانی، حسن و زندهدل، احمد. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر رویکرد هیجانمدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیبدیده از روابط فرازناشویی. رویش روانشناسی، 11(10): 129-137. https://frooyesh.ir/article-1-3994-fa.html
ایمانیان، محمدرضا. (1397). مشکلات عاطفی؛ علت 82درصد طلاقها. لینک گزارش: https://b2n.ir/m38443.
برک، لورا. (1390). روانشناسی رشد، (ترجمه یحیی سید محمدی). تهران: نشر ارسباران.
پروری، پیمان. (1398). خوانشی نو از روش پدیدارشناسی؛ بنیانهای فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی. مطالعات جامعه شناسی، 12(44)، 87-106. https://sanad.iau.ir/journal/jss/Article/669587?jid=669587
حسنی، جعفر؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسولزادهطباطبایی، سیدکاظم و عشایری، حسن. (1387). بررسی راهبردهای تنظیمشناختی هیجان براساس ابعاد رواننژندیگرایی و برونگرایی. تازههای علومشناختی، 10(4): 1-13. https://icssjournal.ir/browse.php?a_id=463&sid=1&slc_lang=fa
خدامیانآرانی، علیاکبر؛ مزرعیفراهانی، محمدرضا و دانیالی، مریم. (1401). بررسی راهبردهای تنظیم هیجان درونفردی در روایات. پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی، 9(16): 113-128. B2n.ir/x74394
دیبا، حسین. (1391). نقش عواطف و هیجانات در اخلاق. فصلنامه حکمت اسراء، 5(1): 25-59. https://www.sid.ir/paper/488836/fa
رحیمی، علی. (1398). فقر عاطفی مشکل اصلی جامعه امروزی است. لینک گزارش: https://b2n.ir/p50361.
رسولیان، مریم. (1397). 30درصد جوانان ایرانی مشکل روانی دارند. لینک گزارش: https://b2n.ir/f36240.
رهنما، اکبر و عبدالمالکی، جمال. (1388). بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد. اندیشههای نوین تربیتی، 5(2): 55-75. B2n.ir/g54857.
زمردی، رسول (1391). مدیریت هیجان در قرآن و حدیث. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علو قرآن و حدیث، (استاد راهنما: دکتر ایرج گلجانی امیرخیز)، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی. B2n.ir/q94898.
سرشار، سهیل؛ رافضی، زهره؛ ساعی، الهام و رستمیمالخلیفه، رسول. (1400). بررسی تاثیر حمایت اجتماعی ادرامک شده بر مدیریت هیجانات شغلی با نقش میانجیگری سرسختی روانشناختی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 13(25): 189-208. https://tmj.um.ac.ir/article_41324.html.
سهرابیامآباد، عاطفی. (1398). ویژگیهای روانسنجی ابزار مدیریت عواطف و احساسات در بین کودکان. فصلنامه علمیپژوهشی روانسنجی، 7(28): 95-109. https://sanad.iau.ir/Journal/ps/Article/1112083.
سیدزادهقمی، سیده فاطمه. (1398). طراحی مجموعه تفریحیآموزشی کودکان(باغچه کودک) در منطقه 22 تهران با رویکرد مدیریت هیجانات، پایاننامه کارشناسی ارشد، (استاد راهنما: سمیه فدایینژاد و بهرا مجردی)، (استاد مشاور: محمدرضا درودی). مؤسسه آموزش عالی شفق تنکابن، دانشکده فنی مهندسی. B2n.ir/z29357.
سیف، علی اکبر. (1379). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شاهینبنا، مهسا. (1399). تجربه زیسته زوجین دارای فرزند مبتلا به سرطان از مدیریت هیجانات در رابطه زناشویی، پایاننامه کارشناسی ارشد (استاد راهنما: دکتر ابراهیم نعیمی)، (استاد مشاور: دکتر شهلا انصاری دماوندی). دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. B2n.ir/b86825.
شاکری، رضا. (1397). اثربخشی آموزش مدیریت هیجان بر کاهش طرحوارههای ناسازگار اولیه و خشونت زناشویی متقاضی طلاق شهر نیشابور. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته بالینی، (استاد راهنما: دکتر زهرا درویزه)، دانشگاه آزاد اسلامی وحد شاهرود. B2n.ir/w63108.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. B2n.ir/e13162.
صادریاسکویی، الهه. (1388). نقش نشخوار فکری و نگرانی در ساختار ارتباطی نوروتیسیم با اضطراب و افسردگی در افراد افسرده غیربالینی، پایاننامه کارشناسی ارشد(استادراهنما: تورج هاشمی)، (استاد مشاور: مجید محمد علیلو). دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی. B2n.ir/f22038.
ضرابی، اصلان. (1388). عواطف، هیجان، شناخت و رفتار. همایش سمپوزیم نوروپسیکولوژی ایران، دوره برگزاری: 4. https://www.sid.ir/paper/820361/fa.
عباسزاده، محمد. (1391). تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. نشریه جامعه شناسی کاربردی، 23(1): 34-19. https://jas.ui.ac.ir/article_18250.html.
عباسی، نوذر؛ قائمی، مرتضی و یارمحمدیواصل، مسیب. (1394). امام علی(ع) و مدیریت عواطف در خطبههای شقشقیه و جهاد. پژوهشنامه علوی، 6(1): 61-80. https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1930.html.
قائمپور، زینب؛ اسماعیلیان، مرضیه و سرافراز، مهدیرضا. (1398). تنظیم هیجان در نوجوانان: نقش پیشبینیکننده کارکرد خانواده و دلبستگی. اندیشه و رفتار، 13(51): 7-17. https://sanad.iau.ir/Journal/jtbcp/Article/1118132.
کاکی، کوثر. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، (استاد راهنما: دکتر شهرام ماهی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام. B2n.ir/a24543.
کریمیمقدم، حسین؛ قاسمزاده، سوگند و ارجمندنیا، علیاکبر. (1401). اثربخشی برنامه آموزش خانواده بر طرحواره بر مدیریت هیجان در نوجوانان ناسازگار. دوفصلنامه روانشناسی خانواده، 9(2): 54-68. https://www.ijfpjournal.ir/article_704562.html
کمالیایگلی، سمیه و ابوالمعالیالحسینی، خدیجه. (1395). پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان براساس فرایندهای ارتباطی خانواده و کمالگرایی در دختران نوجوان دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 3(39): 291-310. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96617.html.
کوشان، زهرا؛ منظریتوکلی، علیرضا؛ زینالدینیمیمند، زهرا؛ حاجیپورعبایی، نجمه و ابراهیمینژاد، مهدی. (1400). تاثیر عوامل زمینهای و تفاوتهای فردی بر کار عاطفی با تبیین نقش تعدیلگر هوش هیجانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 14(51): 121-147. https://jmr.usb.ac.ir/article_6314.html.
محمدی، علیرضا؛ رضاییمنش، بهروز؛ سیدنقوی، میرعلی و قربانیزاده، وجهاله. (1401). ارائه چارچوب مفهومی مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی سازمان، با رویکرد فراترکیب. فصلنامه رفتار سازمانی، 11(4): 23-67. B2n.ir/t26548.
مکلم، گایلال. (1390). تنظیم هیجان کودکان، (ترجمه احمدرضا کیانی و فاطمه بهرام). تهران: کتاب ارجمند. https://el.balagh.ir/book/614.
نظرپورصمصامی، پروانه؛ قاسمزاده، مهدی و پناهی، منیره. (1397). مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خودتنظیمی عاطفی در دانشآموزان 12-16سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان. فصلنامه علمیپژوهشی خانواده و پژوهش، 15(3): 113-126. https://qjfr.ir/article-1-777-fa.html.
References
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237. B2n.ir/n88370.
Amstadter, Ananda. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 22(2), 211-221 . B2n.ir/t62163
Baas, M., De Dreu, C. K., & Nijstad, B. A. (2008). A meta-analysis of 25 years of moodcreativity research: Hedonic tone, activation, or regulatory focus? Psychological Bulletin, 134, 779-806. B2n.ir/g26925.
Cassano, M., Zeman, J; Perry-Parrish, C., & Stegall, S. (2006). Emotion regulation in children and adolescents. Developmental and Behavioral Pediatrics, 27, 155–168. B2n.ir/n76337.
Connelly, S., & Johnson, G. (2015). Emotion and planning in organizations. In M. D. Mumford & M. Frese (Eds.), The psychology of planning in organizations: Research and applications (pp. 105-122). New York, NY: Routledge. https://psycnet.apa.org/record/2015-33501-006
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; sage publications. https://revistapsicologia.org/public/formato/cuali2.pdf
Eisenberg N, Cumberland A, Spinrad TL, Fabes RA, Shepard SA, Reiser M, (2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child development. ;72(4):1112-34. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-8624.00337
Flasche, Stefan & Edmunds, W. John. (2021). The role of schools and school-aged children in SARS-COV-2 transmission. The Lancet Infectious Diseases, 21(3), 298_299. https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30927-0/fulltext.
Frijda, N. H. (1986). The emotions. Cambridge: Cambridge University Press. B2n.ir/p82038.
Garnefski, N & Kraaij, V (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire. Development of a short 18-item version. Pers Individ pif, 4: 1045-1053. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886906001565
Goldenberg, A., Halperin, E., Van Zormern, M., & Gross, J.J. (2016). The process model of group-based emotion: Integrating inter group emotion and emotion regulation perspectives. Personality and social Psychology Review, (20)2, 118-141. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1088868315581263.
Greenman, P. S., Johnson, S. M., & Wiebe, S. (2019). Emotionally focused therapy for couples: At the heart of science and practice. https://psycnet.apa.org/record/2018-59954-018.
Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5), 616-621. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886911005836
Krauss S, Orth U & Robins RW (2020). Family environment and self-esteem development: a longitudinal study from age 10 to 16. Journal of personality and social psychology;119(2):457-478. B2n.ir/b63195.
Lazarus, R.S. (1984). Thoughts on the relations between emotion and cognition. American Psychologist, 37 (9), 1019-1024. http://gruberpeplab.com/3131/Lazarus_1982.pdf
Leahy, R. L. (2012). Emotion Regulation in Psychotherapy. New York: Guilford Press. B2n.ir/k72422.
Lerner, J. S., & Keltner, D. (2000). Beyond valence: Toward a model of emotion-specific influences on judgement and choice. Cognition & Emotion, 14, 473-493. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02699930040276.
Mardiana, Mardiana; Syahrir, Musdalifah & Nurmutmainnah, Nurmutmainnah (2021). The Influence of Pancasila and Citizenship Education Teachers in Instilling Moral Ethics to Build National Character in Madrasah Aliyah Syekh Yusuf Sungguminasa, Journal Etika Demokrasi, 6(1): 124_137. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jed/article/view/4685.
Martin, Ryan C, & Dahlen, Eric R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(7), 1249-1260 . https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886905001765
Morrish, L., Rickard, N., Chin, T. C., & VellaBrodrick, D. A. (2017). Emotion regulation in adolescent well-being and positive education. Journal of Happiness Studies. https://psycnet.apa.org/record/2017-20028-001
Moustakas Clark E (1994). Phenomenology research methods. Thousand Oaks. Ca: Sage Publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/phenomenological-research-methods/book4689.
Muris, j; Roel ofs, C & Meesters, P (2004). Rumination and Worry in nonclinical adolescents. Cognitive Therapy and research, 28: 539-554. https://link.springer.com/article/10.1023/b:cotr.0000045563.66060.3e.
Oatley, K., & Johnson-Laird, P. N. (1987). Towards a cognitive theory of emotions. Cognition and emotion, 1(1), 29-50. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02699938708408362.
Saxena P, Dubey A & Pandey R. (2011). Role of Emotion Regulation Difficulties in Predicting Mental Health and Wellbeing. J Proj Psy & Ment Health; 18(2):147- 54. https://www.academia.edu/download/44680851/SIS_-_Damayanti_July_2011.pdf#page=29.
Sean, B. (2022). Findings of the shared task on Emotion Analysis in Tamil. In Proceedings of the Second Workshop on Speech and Language Technologies for Dravidian Languages (pp. 279-285). https://aclanthology.org/2022.dravidianlangtech-1.42/.
Sloan D, kering, A. (2007). Measuring changes in emotion during psychotherapy: Conceptual and methodological issues. Clincal psychology. Science and Practice, 4(14): 307- 322. https://psycnet.apa.org/record/2007-17962-001.
Strauss, A L. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1094428108324514.
Süral I, Griffiths MD, Kircaburun K, Emirtekin E. Trait emotional intelligence and problematic social media use among adults: the mediating role of social media use motives. International Journal of Mental Health and Addiction. 2019;17(2):336.45- https://link.springer.com/article/10.1007/s11469-018-0022-6.
van Kleef, G. A., & Côté, S. (2022). The social effects of emotions. Annual review of psychology, 73, 629-658. https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev-psych-020821-010855.
VanDillen, L. F., & Kool, S. L. (2007). Clearing the mind: A working memory model of distraction from negative emotion. Emotion, 7, 715-723. https://psycnet.apa.org/record/2007-17748-004.
Walberg, R.P, (2003). Primary Prevention: Educational approaches to enhance Social and emotional learning, The Journal of School Health, 20(5). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10900595/.
Wilens, T. E., Martelon, M., Anderson, J., Shelley-Abrahamson, R., Biederman, J. (2013). Difficulties in emotional regulation and substance use disorders: Acontrolled family study of bipolar adolescents. Drug Alchol Dependence, 132, 114-121. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376871613000288. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |