
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 764 |
تعداد مقالات | 7,395 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,352,036 |
تاثیر آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر هیجانهای تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و مسئولیت-پذیری دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 53، اردیبهشت 1403 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.48653.5722 | ||
نویسندگان | ||
آمنه ناصری1؛ حسین جناآبادی* 2؛ افسانه مرزیه3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر هیجانهای تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشآموزان انجام شد. روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم مقطع متوسطه شهرستان درمیان به تعداد 30 نفر بهصورت روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت همتا به دو گروه آزمایش و کنترل در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند. آموزش خودتعیینگری براساس نظریه دسی و رایان (2000) روی دانشاموزان گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای بصورت هر هفته دو جلسه اجرا شد. ابزار پژوهش پرسشنامه هیجانهای تحصیلی(پکران و همکاران، 2002)، خودپنداره تحصیلی(یسنچن، 2004)، مسئولیتپذیری دانشآموزان(لوئیس، 2001) و بسته آموزشی خودتعیینگری(دسی و رایان، 2000) بود. روایی پرسشنامههای پژوهش از نوع محتوایی و اعتبار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هیجانهای تحصیلی 87/0، خودپنداره تحصیلی 91/0 و پرسشنامه مسئولیتپذیری 83/0 برآورد گردید. یافتهها نشان داد آموزش مهارت های خودتعیین گری بر هیجان های تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت و توانست میزان هیجانهای مثبت تحصیلی را افزایش و هیجانهای منفی تحصیلی را کاهش دهد. همچنین آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر خودپنداره تحصیلی (و مؤلفههای آن) در دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت و توانست میزان خودپنداره تحصیلی دانشآموزان را بهبود ببخشد. نتایج نیز بیانگر این بود که آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر مسئولیتپذیری(و مؤلفههای آن) در دانش آموزان اثربخش بود و میزان مسئولیت پذیری را در دانش آموزان افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودتعیینگری؛ خودپنداره تحصیلی؛ مسئولیتپذیری؛ هیجانهای تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 641 |