
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,719,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,048,313 |
نقش هیجانهای تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 54، شهریور 1403 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.46329.5471 | ||
نویسندگان | ||
علی اقبالی* 1؛ حسین واحدی1؛ اکبر ابراهیمی1؛ ثریا اقلیمی2 | ||
1استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش هیجانهای تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجانشرقی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری آن شامل دانشجومعلمان (دختر و پسر) به تعداد 3103 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، 342 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2004)، هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005)، محیط آموزشی راف و همکاران (1997) و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران(1999) استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحت نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج نشان داد در بین متغیرهای پیشبین رابطهی هیجانهای تحصیلی مثبت، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری بهصورت مستقیم و مثبت و هیجانهای تحصیلی منفی بهصورت معکوس با اشتیاق تحصیلی در همه موارد در سطح کوچکتر از 001/0 معنی دار است. قدرت پیشبینی هیجانهای تحصیلی مثبت، نسبت به بقیهی متغیرها در این پژوهش بیشتر بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت هیجان های تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری در تبیین اشتیاق تحصیلی نقش دارند و برای ارتقای اشتیاق تحصیلی در دانشجویان ضروری است، مداخلاتی روی هیجانات تحصیلی، ادراک از جو دانشگاه و رفتارهای یادگیری صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ هیجانهای تحصیلی؛ ادراک از جو دانشگاه؛ رفتارهای یادگیری | ||
مراجع | ||
بدری گرگری، رحیم؛ نعمتی، شهروز؛ کوهی، فرزانه؛ قاسمی، هدیه (1401). پیشبینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 17 (66)، 45-52. 10.22034/JMPR.2022.15262
جعفری، علیرضا؛ نادی، محمدعلی و منشئی، غلامرضا (1400). تدوین و اعتبار یابی بستهی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 68 (18)، 63-42. https://doi.org/10.30486/jsre.2021.1905878.1701
حیرانی، طیبه؛ موسوی، فرانک (1401). ادراک از محیط کلاس درس و رابطه آن با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 67، 66 تا 80. https://www.magiran.com/paper/2487998/
صدوقی، مجید و آریایی پناه، زهره (1398). پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس. نشریه علمی رویش روانشناسی، 8 (10)، 180-171. 20.1001.1.2383353.1398.8.10.17.1
عباسی، مسلم؛ اعیادی، نادر؛ شفیعی، هادی و پیرانی، ذبیح (1394). نقش بهزیستی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (1)، 54-49.
عزیزی نژاد، الهه و الله کرمی، فریدون (1397). مقایسه تأثیر آموزشی مبتنی بر فاوا با آموزش سنتی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه فناوری آموزش، 2(13)، 50-40. 10.22061/JTE.2018.3163.1803
فلاح خیری لنگرودی، سیده الهام؛ بادسار، علیرضا؛ حسینی، زینب؛ روحی، ملینا.(1391). اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اندازه گیری محیط آموزشی(DREEM) . پژوهش در آموزش علوم پزشکی،۴ 4(2)، 33-24
کدیور، پروین، ولی الله، فرزاد، کاوسیان، جواد، نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. نوآوریهای آموزشی، 8 (4)، 7-38. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78909.html
محمودی، زهرا؛ ماهینی، فاخته و شهنیایی، عیسی (1399). بررسی برنامه ی درسی پنهان بر اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان چهارم تا ششم شهر بوشهر. فصلنامهی ایدههای نوین روانشناسی، 11 (7)، 18-1. http://jnip.ir/article-1-392-fa.html
مومنی، خدامراد؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح و ویگیان کوله مرز، محمدجواد (1396). نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5 (8)، 182-159. 10.22084/j.psychogy.2017.10761.1366
References
Ahmed, W., van der Werf, G., Kuyper, H., & Minnaert, A. (2013). Emotions, self-regulated learning, and achievement in mathematics: A growth curve analysis. Journal of Educational Psychology, 105(1), 150–161. https://doi.org/10.1037/a0030160
Anwar, K., Asari, S., Husniah, R., & Asmara, C. H. (2021). Students' Perceptions of Collaborative Team Teaching and Student Achievement Motivation. International Journal of Instruction, 14 (1), 325-40. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14119a
Archer, M. O., & DeWitt, J. (2021). Thanks for helping me find my enthusiasm for physics: the lasting impacts “research in schools projects can have on students, teachers, and schools. Geoscience Communication, 4 (2), 169-188. https://doi.org/10.5194/gc-4-169-2021
Arkoudis, S., Baik, C., Marginson, S. & Cassidy, E. (2017). Internationalising the student experience in Australian tertiary education: Developing criteria and indicators, Canberra: Australian Education International, 24 (2), 97-111. http://www.cshe.unimelb.edu.au/research/internationalisation/docs/Janu_2012AEI_indicators.pdf
Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V., & Ranellucci, J. (2014). The Importance of Teachers’ Emotions and Instructional Behavior for Their Students’ Emotions—An Experience Sampling Analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002
Chatzistamatiou, M., Dermitzaki, I., Efklides, A., Leondari, A. (2015). Motivational and Affective Determinants of Self-Regulatory Strategy Use in Elementary School Mathematics. Educational Psychology, 35, 835–850. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.822960
Chen, Yi-Me. (2021). Understanding foregion learners' perception of teachers practice with educational technology with specific refrence to Kahoot and padlet: A case from China. Education and information technologies, 27 (2), 1439-1465. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10649-2
Fantuzzo, J., Perry, M. A., McDermott, P. (2004). Preschool approaches to learning and their relationship to other relevant classroom competencies for low-income children. School Psychology Quarterly, 19, 212–230. https://doi.org/10.1521/scpq.19.3.212.40276
Flores, J. V. P., Ramos, G. del P. S., Mendoza, I. M. C., Calatayud , L. B. L., & Flores, R. I. P. (2023). Academic Engagement: A Bibliometric Analysis in Scientific Production. International Journal of Professional Business Review, 8(10), e03789. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i10.3789
Ghadri, V., Dortaj, F., Bagheri, Nasrollahi, B. (2021). Explaining the Causal Model of Perceived Competence on Psychological Capital with the Mediating Role of Academic Emotions of Tenth Grade Male Students in the Second Year of High School in Tehran. Iranian Journal of Educational Sociology, 4 (2): 49-58. https://doi.org/10.52547/ijes.4.2.49
Guo, J.J., Zou, T.T., Peng, D.L. (2018). Dynamic Influence of Emotional States on Novel Word Learning. Frontiers in Psychology, 9,12. http://doi: 10.3389/fpsyg.2018.00537
Hampden-Thompson, G., & Galindo, C. (2017). School–family relationships, school satisfaction and the academic achievement of young people. Educational Review, 69(2), 248–265.
https://doi.org/10.1080/00131911.2016.1207613
Iter, N. I., & Salhab, R. (2024). Exploring the Factors Influencing the College Students’ Engagement in Mobile Learning in Palestine. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 18 (01), 75–96. https://doi.org/10.3991/ijim.v18i01.43667Izadpanah S., Mohammad Rezaei, Y. (2022). Causal explanation of academic enthusiasm based on the interaction of teachers and English language learners: Self-regulation, academic hope, and academic engagement among English language learners. Frontiers in Psychology, 13, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.997903Karabenick, S. A. (2011). Perceived achievement goal structure and college student help-seeking. Journal of Educational psychology, 96 (3), 569-580. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.007
Kulkarni, P., Kavitha H. S, & Manjunath, R.) 2016). Study skills and strategies of the medical students among medical colleges in Mysore district, Karnataka, India. International Journal of Community Medicine and Public Health Int J Community Med Public Health, Vol, 3. No. 3(9), 2543-9. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20163069
Ladd, G.W., Dinella, L.M. (2009). Continuity and change in early school engagement: Predictive of children’s achievement trajectories from first to eighth grade? Journal of Educational Psychology, 101,190–206. https://doi.org/ 10.1037/a0013153
Lazarides, Rebecca., Fauth, B., Gaspard, H., & Göllner, R. (2021). Teacher self-efficacy and enthusiasm: Relations student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education. Learning and Instruction, 73, 85 - 93. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101435
Li-Grining, C.P, Votruba-Drzal, E., Maldonado-Carreño, C., Haas, K. (2010). Children's early approaches to learning and academic trajectories through fifth grade. Developmental Psychology, 46, 1062–1077. https://doi.org/10.1037/a0020066
Lin, W., Yin, H., Han, J., & Han, J. (2020). Teacher–Student Interaction and Chinese Students’ Mathematics Learning Outcomes: The Mediation of Mathematics Achievement Emotions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (13), 42-52. https://doi.org 10.3390/ijerph17134742
Mahler, D., Großschedl, J., & Harms, U. (2018). Does motivation matter? –The relationship between teachers’ self-efficacy and enthusiasm and students’ performance. PloS one, 13 (11), 83-90. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207252
McDermott, P. A. (1999). National scales of differential learning behaviors among American children and adolescents. School Psychology Review, 28, 280-291. https://doi.org/10.1080/02796015.1999.12085965
McDermott, Rikoon, S.H., P.A., Waterman C, Fantuzzo, J.W. (2012). The preschool learning behaviors scale: dimensionality and external validity in head start. School Psychology50- Review. 41(1) ,66- 88. https://doi.org/10.1080/02796015.2012.12087376
McDermott, P. A., Rikoon, S. H., Waterman, C., & Fantuzzo, J. W. (2012). The Preschool Learning Behaviors Scale: Dimensionality and external validity in Head Start. School Psychology Review, 41(1), 66-81. https://doi.org/10.1080/02796015.2012.12087376
Meng, X., & Hu, Z. (2022). The relationship between student motivation and academic performance: the mediating role of online learning behavior. Quality Assurance in Education, 31 (1), 167-180. https://doi.org/10.1108/QAE-02-2022-0046
Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self efficacy. International Journal of Educational Research, 67, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.04.003
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Frenzel, R. P. (2006). Academic emotions in students' self- regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91-105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4
Pekrun, R., Vogl, E., Muis, K. R., Sinatra, G. M. (2017). Measuring emotions during epistemic activities: The epistemically-related emotion scales. Cognition and Emotion, 31(6), 1268–1276. https://doi.org/10.1080/02699931.2016.1204989
Pietarinen, J,. Soini ,T& ,. Pyhältö، K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research ,67 ,40-51. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.05.001
Pietarinen, J., Soini, T., Pyhältö, K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67 (3): 40–51. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2014.05.001
Richardson, T. E., Long, G. L., & Woodly, A. (2016). Academic engagement andperception of quality in distance education. Open Learning, 18 (3), 223-244. https://doi.org/10.1080/0268051032000131008
Simonton, K. L., Garn, A. C. (2020). Control–value theory of achievement emotions: A closer look at student value appraisals and enjoyment. Learning and Individual Differences, 81, 101-119. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101910
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A Review of School Climate Research. Review of Educational Research, 83(3), 357-385. https://doi.org/10.3102/0034654313483907
Truta, C., Parv, L., & Topala, I. (2018). Academic Engagement and Intention to Drop Out: Levers for Sustainability in Higher Education. Sustainability. 10 (12), 237-250. https://doi.org/ 10.3390/su10124637
Wang, M. T., Willett, J. B. & Eccles, J. S. (2018). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology. 49, 465-480. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2011.04.001
Wara, E., Aloka, P. J., & Odongo, B. C. (2018). Relationship between emotional engagement and academic achievement among Kenyan secondary school students. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 7 (1), 107-118. https://doi.org/10.2478/ajis-2018-0011
Weinstein, C. E., Acee, T. W. (2018). Study and learning strategies. Handbook of College Reading and Study Strategy Research, 13 (4), 227- 240. https://www.routledge.com/Handbook-of-College-Reading-and-Study-Strategy-Research/Flippo-Bean/p/book/9781138642683
Yuang, Y. H., Du, P. L., Chen, C. H., Yang, C. A., & Huang, C. (2015). Mediating effects of emotional exhaustion, on the relationship between job demand–control model and mental health. Stress Health, 27 (2), 320- 333. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.658935 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |