تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,552,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,910,508 |
اثربخشی بازی درمانی گروهی بر کاهش استرس آموزشی رابطه معلم ـ دانشآموز در مدارس ابتدایی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 54، شهریور 1403 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.45783.5416 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا رجبی* 1؛ مریم پورامامی2 | ||
1استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر کاهش استرس آموزشی رابطه معلم ـ دانشآموز در مدارس ابتدایی سردشت ـ دزفول و روستاهای وابسته به آن در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعهی این پژوهش شامل کلیهی مدارس دخترانه، پسرانه و مختلط مقطع ابتدایی شهرستان سردشت–دزفول و روستاهای وابسته (526 دانش آموز) به آن در سال تحصیلی 1401-1400 بود. برای انتخاب نمونه، پنج مدرسهی دخترانه، پسرانه و مختلط بهطور تصادفی از میان 117 مدرسه ابتدایی این شهرستان و روستاهای اطراف آن انتخاب شدند. در مرحلهی بعد 30 دانشآموز بر اساس گزارش معلمان، مشاوران و تأیید مرکز اختلالات رفتاری این شهرستان از نظر اختلالهای عاطفی و رفتاری برگزیده شدند که 15 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و 15نفر به صورت تصادفی به گروه کنترل اختصاص یافتند. معلمان به شاخص استرس آموزشی در سه مرحلهی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای هر دانشآموز پاسخ دادند. دانشآموزان شرکتکنندهی گروه آزمایش در دَه جلسهی چهلوپنج دقیقهای مداخلهی بازیدرمانی گروهی شرکت کردند و دانشآموزان شرکتکنندهی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (آمیخته) و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بازی درمانی گروهی باعث کاهش استرس آموزشی رابطهی معلّم-دانشآموز در دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0 < p). همچنین نمرههای گروه تحت بازی درمانی گروهی در مرحلهی پیش آزمون تا مرحلهی پیگیری در متغیرهای بیشفعالی، اضطراب/کنارهگیری، اختلال رفتاری/پرخاشگری و نااُمیدی در کار با والدین کاهش یافته است (01/0 < p) امّا در متغیر اختلال در تدریس تغییری مشاهده نشد. بنابراین میتوان با استفاده از این نوع بازی درمانی گروهی برای کاهش استرس آموزشی رابطهی معلّم- دانشآموز استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی گروهی؛ رابطه معلّم ـ دانشآموز؛ استرس آموزشی رابطه معلم ـدانشآموز | ||
مراجع | ||
افضلی، لیلا.، و خمسه، فاطمه. (1397). اثربخشی بازی درمانگری با رویکرد کودک محور بر کاهش مشکلات برونی سازی شدهی دانشآموزان. نشریهی توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2)، 25-17. https://sid.ir/paper/262508/fa
آزادی منش، پگاه.، حسین خانزاده، عباسعلی.، و حکیم آبادی، منصور. (1397). اثر بخشی بازی درمانی عروسکی بر بهبود مهارتهای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه. مطالعات ناتوانی، 8(14)، 90-83. https://sid.ir/paper/521469/fa
پلامر، دبورا. (1957). کمک به کودکان برای بهبود مهارتهای ارتباطی. ترجمی فهیمه آرین و حمدالله عبدالملکی. (1393)، تهران: آوای نور. https://avayenoor.com/%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%DB%8C/
تیموریان، سپیده.، میرزایی، هوشنگ.، پیشیاره، ابراهیم.، و حسین زاده، سمانه. (1399). تأثیر بازیدرمانی گروهی بر مشکلات اجتماعی، پرخاشگری و قانونشکنی کودکان شش تا دوازده سال با نقص توجه و بیشفعالی. مجله توانبخشی 21(3)، 404-390. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2748-fa.html
جباری دانشور، انسیه.، حسینی نسب، سید داوود.، آزموده، معصومه. (1401). مقایسه اثربخشی بازی درمانی گروهی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری و قصه درمانی بر پرخاشگری جسمانی، رابطه ای و کالمی دانش 1 آموزان کم توان ذهنی آموزش پذی. دوفصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 8، 16، 112-92. https://educationscience.cfu.ac.ir/article_2417.html?lang=fa
حسینزاده، میکائیل. (1400). اثربخشی بازی درمانی شناختی بر علائم اختلال نقص توجّه/ بیشفعالی و تکانشگری دانشآموزان ابتدایی پسرانه دورهی اوّل تبریز. فصلنامهی پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(61)، 190ـ177. https:// 20.1001.1.27173852.1400.16.61.13.6
ضیایی میناب، نگار. (1398). بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش پرخاشگری جسمانی، کلامی و رابطهای در دانشآموزان کمتوان ذهنی پسر ٧ تا ١٢ سال شهرستان میناب. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 16، 156-143. https://civilica.com/doc/94825
عباسی، محمد.، شاهکرمی، مریم.، و عالیپور، کبری. (1398). بررسی رابطهی حمایت معلّم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی. نشریهی پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 16(1)، 271-35. https:// 10.22070/TLR.2019.3002
کلانی، سارا.، اصغری نکاح، سید محسن.، و غنایی چمن آباد، علی. (1394). اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن. فصلنامه علمی ناتوانی یادگیری، 4(4)، 84-66. https://jld.uma.ac.ir/article_317.html
محمدی باغملایی، حیدر.، و یوسفی، فریده. (1397). رابطهی ساختاری تعامل معلّم- دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه. مطالعات آموزش و یادگیری، 20(10)، 799-75. 10.22099/JSLI.2019.29377.2545https://
محمدی، هدی.، ناصری جهرمی، رضا.، مختاری، زینب.، حسامپور، زهرا.، و ناصری جهرمی،راحیل. (1399).تجارب زیستهی معلّمان دورهی ابتدایی از ذهن آگاهی حین تدریس. فصلنامهی علمی تدریس پژوهی، 8(1)، 37-19. https ://DOI.ORG/10.34785/J012.2020.728
موسوی، سیده فاطمه.، افروز، غلامعلی.، ارجمند نیا، علی اکبر.، و غباری بناب، باقر. (1402). اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر رابطه والدین و فرزندان با اختلال کاستی توجه. رویش روانشناسی، 12(5)، 10-1. http://frooyesh.ir/article-1-4197-fa.html
نجفی، پولکی.، و سرپولکی، بیتا. (1395). اثربخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری بر پرخاشگری و اختلال املاء در کودکان دبستانی. روانشناسی افراد استثنایی، 6(21)، 121-103. https://doi.org/10.22054/jpe.2016.5283
Abidin, R. R., Greene, R. W., & Konold, T. R. (2004). Index of teaching stress: Professional manual. Lutz, FL: Psychological Assessment Resources, Inc. https://books.google.com/books/about/ITS_Index_of_Teaching_Stress.html?id=qSdjHQAACAAJ
Abidin, R. R., Jenkins, C., & McGaughey, M. (1992). The relationship of early family variables to children’s subsequent behavioral adjustment. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 60–69.
Baggerly, J., & Parker, M. (2005). Child‐centered group PLAY therapy with African American boys at the elementary school level. Journal of Counseling & Development, 83(4), 387-396. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2005.tb00360.x
Baker, J. A. (2006). Contributions of teacher–child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44(3), 211-229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
Bériault, M., Turgeon, L., Labrosse, M., Berthiaume, C., Verreault, M., Berthiaume, C., & Godbout, R. (2018). Comorbidity of ADHD and anxiety disorders in school-age children: impact on sleep and response to a cognitive-behavioral treatment. Journal of Attention Disorders, 22(5), 414-424. https://doi.org/10.1177/1087054715605
Boutelle, K., Eisenberg, M., Gregory, M., & Neumark-Sztainer, D. (2009). The reciprocal relationship between parent-child connectedness and adolescent emotional functioning over 5 years. Journal of Psychosomatic Research, 66, 309–316. https://10.1016/j.jpsychores.2008.10.019. Epub 2009 Jan 16.
Cornelius-White, J. (2007). Learner-centered teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77(1), 113-143. https://doi.org/10.3102/003465430298
Danger, S., & Landreth, G. (2005). Child-centered group play therapy with children with speech difficulties. International Journal of Play Therapy, 14(1), 81-102. https://doi.org/10.1037/h0088897
Delle Carmichael, K. (2006). Play therapy: An introduction. Recording for the Blind & Dyslexic. https://www.amazon.com/Play-Therapy-Karla-Delle-Carmichael/dp/0130974188
Dworkin, A. G., Haney, C. A., Dworkin, R. J., & Telschow, R. L. (1990). Stress and illness behavior among urban public school teachers. Educational Administration Quarterly, 26(1), 60-72. https://doi.org/10.1177/0013161X90026001
Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148.
Greene, R. W., Abidin, R. R., & Kmetz, C. (1997). The Index of Teaching Stress: A Measure of Student-Teacher Compatibility. Journal of School Psychology, 35(3), 239-259. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(97)00006-X
Hidayat, D. R., Prabowo, A. S., Cahyawulan, W., & Fitriyani, H. (2016). The efficacy of using play therapy in children with behavior disorders: A metaanalysisoverview. International Journalof Research Studies in Psychology, 5(3), 63-69. https:// 10.5861/ijrsp.2016.1404
Hughes, J., Cavell, T., & Jackson, T. (1999). Influence of the teacher-student relationship childhood conduct problems: A prospective study. Journal of Clinical Child Psychology, 28, 173–184. https://10.1207/s15374424jccp2802_5
Hughes, J. N., & Chen, Q. (2011). Reciprocal effects of student–teacher and student–peer relatedness: Effects on academic self efficacy. Journal of Applied Developmental Psychology, 32(5), 278-287. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2010.03.005
Hughes, J., & Kwok, O. M. (2007). Influence of student-teacher and parent-teacher relationships on lower achieving readers' engagement and achievement in the primary grades. Journal of Educational Psychology, 99(1), 39-51. https:// 10.1037/0022-0663.99.1.39
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher–child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00301
Hunry, A., & Thorsen, C. (2018). Teacher–student relationship and L2 motivation. Modern Language Journal, 102, 11-45. https:// 10.1111/modl.12446
Ladd, G. W., & Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72(5), 1579-1601. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00366
Landreth, G. L., Ray, D. C., Sweeney, D. S., Homeyer, L. E., & Glover, G. J. (Eds.). (2010). Play therapy interventions with children's problems: Case studies with DSM-IV-TR diagnoses. Jason Aronson.
Martin, A. J., & Collie, R. J. (2019). Teacher–student relationships and students’ engagement in high school: Does the number of negative and positive relationships with teachers matter? Journal of Educational Psychology, 111(5), 861-876. https://doi.org/10.1037/edu0000317
Mashburn, A. J., & Pianta, R. C. (2006).Social relationships and school readiness. Early education and development, 17(1), 151-176. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_7
Meany-Walen, K. K., & Teeling, S. (2016). Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy, 25, 2, 64–77. https:// 10.1037/pla0000022
Nelson, J. (2001). Sources of occupational stress for teachers of students with emotional and behavioral disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 9, 123–131. https:// 10.1177/106342660100900207
Pace, T., Mullins, L., Beesley, D., Hill, J., & Carson, K. (1999). The relationship between children’s emotional and behavioral problems and the social responses of elementary school teachers. Contemporary Educational Psychology, 24, 140–155. https:// 10.1006/ceps.1998.0986
Pianta, R. C., & Stuhlman, M. W. (2004). Teacher-child relationships and children's success in the first years of school. School Psychology Review, 33(3), 444-458. https:// tps://doi.org/10.1080/02796015.2004.12086261
Poulou, M., & Norwich, B. (2002).Cognitive, emotional and behavioural responses to studentswith emotional and behavioural difficulties: A model of decision-making. British Educational Research Journal, 28(1), 111–138. https://doi.org/10.1080/01411920120109784
Raufelder, D., Bukowski, W. M., & Mohr, S. (2013). Thick description of the teacher-student relationship in the educational context of school: results of an ethnographic field study. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 1-18. https:// 10.11114/jets.vli2.108
Ray, D. C. (2007). Two counseling interventions to reduce teacher-child relationship stress. Professional School Counseling, 10(4), 428-440. https:// 10.5330/prsc.10.4.x3403022427l5705
Ray, D. C., Henson, R. K., Schottelkorb, A. A., Brown, A. G., & Muro, J. (2008). Effect of short and long-term play therapy services on teacher–child relationship stress. Psychology in the Schools, 45(10), 994-1009. https://doi.org/10.1002/pits.20347
Ray, D. C., Schottelkorb, A., & Tsai, M. H. (2007). Play therapy with children exhibiting symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. International Journal of Play Therapy, 16(2), 95. https:// 10.1037/1555-6824.16.2.95
Rezaeerezvan1, S., Kareshki2, H., & Pakdaman, M. (2022). The effect of cognitive–behavioral play therapy on Improvements in expressive linguistic disorders of bilingual children. Front. Psychol, 12, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.626422
Riley, P. (2009). An adult attachment perspective on the student–teacher relationship & classroom management difficulties. Teaching and Teacher Education, 25(5), 626-635. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.11.018
Ryan, R. M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personality, 63(3), 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
Spilt, J. L., Hughes, J. N., Wu, J. Y., & Kwok, O. M. (2012). Dynamics of teacher–student relationships: Stability and change across elementary school and the influence on children’s academic success. Child Development, 83(4), 1180-1195. https:// 10.1111/j.1467-8624.2012.01761.x
Stulmaker, H. L., & Ray, D. C. (2015). Child-centered play therapy with young children who are anxious: A controlled trial. Children and Youth Services Review, 57, 127-133. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.08.005
Wade, C. (2014). Resilient classrooms. Creating healthy environments for learning. Educational Psychology in Practice, 30(4), 444–445. https://doi.org/10.1080/02667363.2014.943556 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |