تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 710 |
تعداد مقالات | 6,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,392,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,763,579 |
تأثیر آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر سرزندگی تحصیلی و امید تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 54، شهریور 1403 اصل مقاله (855.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.42830.5108 | ||
نویسندگان | ||
زهرا طباطبایی1؛ احمد عابدی* 2؛ قاسم نوروزی3 | ||
1روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی.داشگاه اصفهان | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر خودتعیینگری بر سرزندگی تحصیلی و امید تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت است. این مطالعه، یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر شامل دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت شهرستان شاهرود بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز تیزهوش کمپیشرفت بود که به شیوه نمونهگیری قضاوتی انتخاب و به طور تصادفی و مساوی، در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش در برنامهی آموزش مهارتهای خودتعیینگری که در 8 جلسه 50 دقیقهای (یک جلسه در هفته) اجرا شد، شرکت کرد، در حالیکه گروه گواه در این برنامه شرکت نکرد. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی (1391) و پرسشنامهی امید تحصیلی (2001) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر سرزندگی تحصیلی و امید تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت اثر مثبت و معناداری داشت (05/0>P). از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای خودتعیینگری بر سرزندگی و امید تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت تأثیر دارد. لذا، میتوان از این روش در برنامۀ آموزشی و توانبخشی این گروه از کودکان بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتعیینگری؛ سرزندگی تحصیلی؛ امید تحصیلی؛ دانشآموزان تیزهوش کمپیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |