
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,325 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,141,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,291,888 |
تأثیر راهبردهای یادگیری زایا بر درکمطلب خواندن دانشآموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.39748.4693 | ||
نویسندگان | ||
علی سعیدی* 1؛ احمدرضا اقتصادی رودی2؛ سیده مهدیه سیدیان3 | ||
1استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی - دانشگاه فرهنگیان | ||
3گروه رونشناسی تربیتی دانشگاه آزاد بجنورد | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شیوههای یادگیری زایا (طراحی و تصویرسازی ذهنی) بر درک مطلب خواندن دانشآموزان متوسطه اول شهر بجنورد که در سال تحصیلی98-99 مشغول به تحصیل بودند، انجام گردید. روش این پژوهش از نوع آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه هدف دانشآموزان دختر متوسطه اول پایه هشتم شهرستان بجنورد بودند. با توجه به طرح آزمایشی مطالعه، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای ۲ کلاس (55 نفر) انتخاب شدند. پس از انجام پیشآزمون و اطمینان از همگنی گروهها، مداخلات آزمایشی «مطالعه به کمک طراحی» و «مطالعه با کمک تصویرسازی ذهنی» در دو گروه آزمایشی در چهار جلسه و در طی سه روز انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون درک مطلب و متن آزمایشی محقق ساخته بود. دادهها به کمک آزمون درک مطلب ۲۰ سوالی محقق ساخته جمعآوری و با نرم افزار SPSS 22 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، مطالعه با استفاده از راهبرد یادگیری به کمک طراحی (۷۲٪) و راهبرد یادگیری به کمک تصویرسازی ذهنی (۵۳%) درک مطلب دانشآموزان را در مقایسه با مطالعه به روش سنتی بهبود میبخشد و میانگین اندازه اثر این دو راهبرد یادگیری زایا بر درک مطلب (%56) به دست آمد که نشان میدهد که استفاده از این راهبردها باعث یادگیری بیشتر دانش آموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درک مطلب خواندن؛ یادگیری به کمک طراحی؛ یادگیری به کمک تصویرسازی ذهنی؛ یادگیری زایا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 619 |