
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 772 |
تعداد مقالات | 7,486 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,490,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,482,330 |
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بار شناختی بر درک مفاهیم علوم و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان پسر ابتدایی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (695.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.41098.4884 | ||
نویسندگان | ||
مهدی استارمی1؛ سیاوش طالع پسند* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بار شناختی بر درک مفاهیم علوم و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمره طرحهای نیمه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مدارس غیر دولتی شهر کردکوی در استان گلستان که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونهای به حجم 50 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان آزمون درک مفاهیم علوم محقق ساخته و پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. برنامه آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بار شناختی در طی 6 جلسه اجرا شد. این برنامه توسط پژوهشگر و مبتنی بر اصول نظریه بارشناختی طراحی شد. روایی محتوایی پروتکل آموزشی توسط دو ارزیاب مستقل بررسی شد. فرضیهها با مدل تحلیل کوواریانس آزمون شدند. یافتهها نشان داد که راهبرد آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بار شناختی بر درک مفاهیم علوم (001/0> p) و اشتیاق تحصیلی (005/0 > p، 01/3 = t)، مؤثر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر نظریه بار شناختی به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم علوم را بهتر درک کنند و اشتیاق تحصیلی را بهبود میبخشد. تلویحات آن بهویژه برای برنامه درسی علوم تجربی در دوره ابتدایی مهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
بارشناختی؛ درک مفاهیم؛ اشتیاق تحصیلی؛ علوم تجربی | ||
مراجع | ||
آزادی، فریبا. (1396). تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی و کارایی دانشآموزان در درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی. پایان نامه کارشناسیارشد. گروه برنامهریزی آموزشی. دانشگاه پیامنور کرمانشاه https://ganj.irandoc.ac.ir
رستم زاده، فرشید، شجاع آبادی، مریم، اسدی، صبا، و رستم زاده، نوشین. (1402). تأثیر آزمایش و آزمایشگاه در یادگیری درس علومتجربی. کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت. https://sid.ir/paper/1075638/fa
رستمی، مریم؛ طالع پسند، سیاوش؛ محمدی فر، محمدعلی. (1396). اثر بخشی برنامه آموزشی بارشناختی بر کارایی یادگیری مفاهیم ابر در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر تهران. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی 10 (4)، 322 – 333. http://edcbmj.ir/article-۱-۱۳۰۷-fa.html
رضازاده شرمه، محمد؛ هاشمی، سهیلا. (1399). مقایسه تأثیر روشهای آموزش مبتنی بر نظریه بار شناختی، چندرسانهای و سخنرانی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(30)، 93-103. https://doi.org/10.30473/etl.2020.54246.3283
زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ مهربان، جواد. (1394). بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی طراحی شده بر اساس اصول بارشناختی بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیستشناسی. فصلنامه روانشناسی تحلیلی _ شناختی 22 (6)، 61 – 68 /1452439 https://www.magiran.com/paper/
سامری، مریم، حسینی، زهرا، و عسگری، موسی. (1401). تأثیر رقابت گروهی بر مهارتهای فرایندی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس علومتجربی. پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، 4(8)، 11- 23. . https://sid.ir/paper/1038907/fa
هارلن، وینو(1399)، نگرشی نو بر آموزش علومتجربی، ترجمه: شاهدسعیدی، تهران: انتشارات مدرسه http://www.lib.ir/book/ 79498854/
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبی و بنیادی، فرزانه. (1394). نقش تعلل ورزی و خود تنظیمی انگیزشی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علومپزشکی، 15 (23)، 160 – 169. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-fa.html
عبدی، علی. (1398). کارایی آموزش مبتنی بر اثرات بار شناختی در درس علومتجربی مورد مطالعه: دانشآموزان پایه سوم مقطع ابتدایی. مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 34(2)، 115-126 https://sid.ir/paper/127283/fa
عبدی، علی و رستمی، مریم. (1396). اثربخشی روش آموزش مبتنی بر اثرات بارشناختی بر پیشرفت درسی، بارشناختی ادراک شده و انگیزش دانشآموزان به یادگیری درس علومتجربی. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی. 4(10)، 43-.67 . https://sid.ir/paper/183454/fa
فلاح تفتی، سمیه. (1401). برنامه درسی قصد شده, اجراشده و کسب شده با تأکید بر پیامدهای حاصل از آنها در درس علومتجربی پایه چهارم مقطع ابتدایی. پژوهش در آموزش علومتجربی، 2(5)، 51-71. https://sid.ir/paper/104950/fa
نخستین گلدوست، اصغر؛ غضنفری، احمد؛ شریفی، طیبه و چرامی، مریم. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دهم مدارس شهرستان اردبیل. مجلهی روانشناسی مدرسه، دوره 8 (2)، 131- 155. /fa216795 https://sid.ir/paper/
Adisna, Q. D. P. P., Wahuni, A., & Suyudi, A. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Siswa Pada Pokok Bahasan Fluida Statis. Jurnal Ilmu Fisika Dan Pembelajarannya (JIFP), 3(2), 68–75. https://doi.org/10.19109/jifp.v3i2.4632 Ayres, P. (2006). Impact of reducing intrinsic cognitive load on learning in a mathematical domain. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 20(3), 287-298.
Ayres, P. (2017). Subjective measures of cognitive load: what can they reliably measure? In Cognitive Load Measurement and Application (pp. 9-28): Routledge.
Capunitan, K., Lirado, J., & Gregana, C. (2023). Motivational Factors in Science Learning, Learner’s Satisfaction and Learning Outcomes of Pre-Service Teachers. International Journal of Scientific and Management Research, 6(5), 72-115. http://doi.org/10.37502/IJSMR.2023.6504
Chen, O., Castro-Alonso, J. C., Paas, F., & Sweller, J. (2018). Extending Cognitive Load Theory to Incorporate Working Memory Resource Depletion: Evidence from the Spacing Effect. Educational psychology review, 30(2), 483-501. doi:10.1007/s10648-017-9426-2
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
Izadpanah, S., & Rezaei, Y. M. (2022). Causal explanation of academic enthusiasm based on the interaction of teachers and English language learners: Self-regulation, academic hope, and academic engagement among English language learners. Frontiers in Psychology, 13, 997903. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.997903
Jung Y., Ryu J. (2022). Associations between obesity and academic enthusiasm and social-emotional competence: moderating effects of gender and sleep quality. J. Hum. Behav. Soc. Environ. 1, 1–20. doi: 10.1080/10911359.2022.2052224
Luh, D.-B., & Lu, C.-C. (2012). From cognitive style to creativity achievement: The mediating role of passion. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(3), 282. https://doi.org/10.1037/a0026868
Paas, F., & Sweller, J. (2014). Implications of cognitive load theory for multimedia learning. The Cambridge handbook of multimedia learning, 27, 27-42. https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369.004
Park, B., Korbach, A., & Brünken, R. (2015). Do learner characteristics moderate the seductive-details-effect? A cognitive-load-study using eye-tracking. Journal of Educational Technology & Society, 18(4), 24-36. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.18.4.24
Pramita, C., & Tasa Ratna Putri. (2023). The Effect of Learning Interest on Students’ Concept Understanding Ability Against Subject Pressure. International Journal
of Education and Teaching Zone, 2(2), 243–253. https://doi.org/10.57092/ijetz.v2i2.59
Pastore, R. S. (2010). The effects of diagrams and time-compressed instruction on learning and learners’ perceptions of cognitive load. Educational technology research and development, 58, 485-505. https://doi.org/10.1007/s11423-009-9145-6
Risnawati, Z., R., & Wahyuningsih, D.(2018). The Development of Educational Game as Instructional Media to Facilitate Students’ Capabilities in Mathematical Problem Solving, Journal of Physics Conference Series 1028(1):012130 DOI 10.1088/1742-6596/1028/1/012130
Shaari, A. S., Yusoff, N. M., Ghazali, I. M., Osman, R. H., & Dzahir, N. F. M. (2014). The relationship between lecturers’ teaching style and students’ academic engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 118, 10-20. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.02.002
Shen, K.-M., Lee, M.-H., Tsai, C.-C., & Chang, C.-Y. (2016). Undergraduate students’ earth science learning: relationships among conceptions, approaches, and learning self-efficacy in Taiwan. International Journal of Science Education, 38(9), 1527-1547. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1198060
Sweller, J. (2011). Cognitive load theory. In Psychology of learning and motivation (Vol. 55, pp. 37-76): Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-387691-1.00002-8
Sweller, J., van Merriënboer, J. J., & Paas, F. (2019). Cognitive architecture and instructional design: 20 years later. Educational psychology review, 31, 261-292. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5
Takir, A., & Aksu, M.,(2012). The Effect of an Instruction Designed by Cognitive Load theory Principles on 7th Grade Students’ Achievement in Algebra Topics and Cognitive Load. Journal of Creative Education, 2 (3), 232-240. http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12613345/index.pdf
Wang, T., Li, S., Huang, X., Pan, Z., & Lajoie, S. P. (2023). Examining students’ cognitive load in the context of self-regulated learning with an intelligent tutoring system. Education and Information Technologies, 28(5), 5697-5715. doi:10.1007/s10639-022-11357-1.
Zheng, R. Z. (2017). Cognitive load measurement and application: a theoretical framework for meaningful research and practice: Routledge. https://www.researchgate.net [PDF] researchgate.net | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |