
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,326 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,142,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,292,010 |
اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانش آموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (963.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.44003.5241 | ||
نویسندگان | ||
اصغر نخستین گلدوست* 1؛ سید محمد فاتحی سینه سر2؛ سمیه تکلوی1 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش تدریس بارش مغزی بر درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطهی شهر گرمی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 750 نفر بود که از بین آن ها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، مقیاس درگیری تحصیلی ریو (2013) و مقیاس زمینهیاب ادراک محیط یادگیری سوئینی و همکاران (1994) بود. برنامهی روش تدریس بارش مغزی طی 6 جلسه 90 دقیقهای تنها برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد روش تدریس بارش مغزی بر بهبود درگیری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ادراک از محیط یادگیری دانشآموزان اثر مثبت داشت (01/0>P). با توجه به نتایج به دست آمده، بکارگیری روش تدریس بارش مغزی به جای روشهای سنتی در مدارس توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ ادراک از محیط یادگیری؛ روش تدریس بارش مغزی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 217 |