
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,742,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,062,420 |
آزمون نظریه کنترل-ارزش در حوزه ملال تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال اول دوره دوم متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.47662.5635 | ||
نویسندگان | ||
فرشته سالمی1؛ فرزانه میکائیلی منیع* 2؛ علی عیسی زادگان3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه | ||
3استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
نظریه کنترل-ارزش در سالهای اخیر جهت پیشبینی هیجانهای تحصیلی مورد استفاده قرار گرفته است. اما، ملال تحصیلی بعنوان یکی از هیجانهای منفی، کمتر بررسی شده است. از این رو، هدف مطالعه حاضر آزمون روایی نظریه کنترل-ارزش در پیشبینی ملال تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال اول دوره دوم متوسطه بود. روش اجرای این پژوهش از نوع توصیفی (الگویابی علّی) بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهر ارومیه تشکیل دادند که تعداد 384 نفر با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ملال تحصیلی آس و همکاران (2010)، کنترل تحصیلی پری و همکاران (2001)، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، ارزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988) و یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990) گردآوری شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS23 و Amos26 استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای نظریه کنترل-ارزش رابطه منفی معناداری با ملال تحصیلی دارند. بر اساس شاخصهای برازش مدل ساختاری، نظریه کنترل-ارزش مدلی روا برای تبیین ملال تحصیلی درس ریاضی بود. بنابراین پیشنهاد میشود که دستاندرکاران حوزه آموزش و پرورش با طرح برنامههایی معلمان و دانشآموزان را از مؤلفههای نظریه کنترل-ارزش به عنوان عوامل مؤثر در روند آموزش کلاسی آگاه سازند تا احتمال وقوع ملال تحصیلی کمتر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریهکنترل-ارزش؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ ملال تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |