
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 739 |
تعداد مقالات | 7,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,730,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,055,311 |
ارائه مدل مطلوب عملکرد تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی، سازگاری فردی و مهارت حل مسأله در دانش آموزان دختر | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (999.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.47126.5587 | ||
نویسندگان | ||
زینب سلیمانی1؛ علیرضا منظری توکلی* 2؛ حمدالله منظری توکلی3؛ نجمه حاجی پور4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
3گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده ادبییات و علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مطلوب عملکرد تحصیلی مبتنی بر سرمایه روانشناختی، سازگاری فردی و مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان دختر شهر کرمان (سال تحصیلی 1402-1401) بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و در قالب مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهرستان کرمان با تعداد 3875 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. با توجه به امکان حذف و قابل استفاده بودن برخی از پرسشنامه ها، تعداد 400 دانش آموز تعیین گردید که پس از حذف پرسشنامه های ناقص، تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، حل مسئله هپنر و پترسن (1982)، سازگاری فردی کالیفرنیا کلارک و همکاران (1953)، عملکرد تحصیلی درتاج (2013) استفاده شد. با توجه به برازش مناسب مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق، نتایج نشان داد که تمامی شاخصها قابل قبول بوده اند. نتایج بهدستآمده از آزمون مدل نشان داده است که رابطه مستقیم بین متغیرهای سرمایه روانشناختی، سازگاری فردی، مهارتهای حل مسئله و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار است. | ||
کلیدواژهها | ||
"سازگاری فردی"؛ "سرمایه روانشناختی"؛ "عملکرد تحصیلی"؛ "مهارت حل مسأله" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 195 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |