تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 712 |
تعداد مقالات | 6,941 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,411,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,790,794 |
مقایسه اثربخشی بستههای آموزشی مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر خودپندارهی تحصیلی در دانشآموزان دورهی دوم دبستان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.46860.5556 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سلمانی1؛ علی مهداد* 2؛ محمدعلی نادی3 | ||
1گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بستههای آموزشی مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر خودپندارهی تحصیلی در دانشآموزان دارای اضطراب امتحان دورهی دوم دبستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اضطراب امتحان در سال تحصیلی 1402-1401 در دورهی دوم دبستان شهرستان چادگان بودند که پس از اجرای پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران، (1375) ، 72 دانشآموز دارای اضطراب امتحان (کسب نمره بالاتر از75) بهصورت هدفمند انتخاب و سپس به روش تصادفی در 3 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل، هرکدام شامل 18 دانشآموز گمارده شدند. برای گروههای آزمایش، آموزش مدیریت زمان برایان تریسی(2008) و راهبرد انگیزشی ناظمی و همکاران، (1399) هریک به مدت 8 جلسهی 60 دقیقهای و خودتنظیمی دنسرو و همکاران (1979) به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. همچنین هر چهار گروه در سه مرحله پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری به پرسشنامه خودپندارهی تحصیلی چن و تامپسون (2004) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش بستههای مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و خودتنظیمی بر بهبود خودپندارهی تحصیلی اثربخش بوده است (05/0p<) و با توجه به آزمون بونفرونی تفاوتی بین سه روش آموزشی در میزان اثربخشی بر خودپندارهی تحصیلی نبوده است (05/0<p). با توجه به نتایج پژوهش، به سیاستگزاران و متولیان نظام آموزش و پرورش پیشنهاد میگردد تا استفاده از این سه بستهی آموزشی برای افزایش خودپنداره تحصیلی دانش آموزان در اولویت های آموزشی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ راهبرد انگیزشی؛ راهبرد خودتنظیمی؛ خودپندارهی تحصیلی؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |