
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 771 |
تعداد مقالات | 7,477 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,474,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,478,597 |
تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از چالشها و فرصت های آموزش به شیوه الکترونیکی در بستر شبکه شاد | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 56، آذر 1403، صفحه 134-107 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.46463.5484 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عمادی1؛ زهرا سادات پورسیدآقایی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد ، واحد الکترونیکی، تهران، ایران. | ||
2استادیار،گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل پدیدارشناسانه ادراک معلمان مدارس ابتدایی از چالش ها و فرصت های آموزش به شیوه الکترونیکی در بستر نرمافزار شاد انجام شد. این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی بود و با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند و تحلیل مصاحبههای نیمهساختاریافته با آموزگاران مدارس دخترانه ابتدایی در منطقه 15 شهر تهران انجام شد. معیار ورود به پژوهش بازه سنی 20-55 سال و داشتن سلامت روانی آموزگاران بود. مصاحبهها با روش پدیدارشناسی اسمیت مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب لاوشه به دست آمده 0.97 بود و این به معنای روایی محتوایی سوالات مصاحبه است. در نهایت پس از انجام 16 عمیق ، پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. در این پژوهش 2 مضمون اصلی و 6 مضمون فرعی و 34 واحد معنایی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «مولفههای مرتبط با فرصت های آموزش الکترونیکی در بستر نرمافزار شاد» و « چالش های آموزش الکترونیکی در بستر نرمافزار شاد». در پژوهش حاضر معلمان دوره ابتدایی ضمن برشمردن فرصت های ایجاد شده در بستر شاد، چالش های زیادی را برای آن برشمردند و راهکارهایی در راستای افزایش بهرهوری آموزش الکترونیکی ارائه دادند که با همت مسئولان آموزشی و سیاستگذاران قابل اجرا خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ معلمان؛ مدارس ابتدایی؛ نرمافزار شاد؛ تجربه زیسته | ||
مراجع | ||
بلیکی، نورمن. (1400). طراحی پژوهشهای اجتماعی. (ترجمه حسن چاوشیان). تهران: نشر نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1933).
حبیبی،آرش و سرآبادانی، مونا. (1401). آموزش کاربردی SSPS. تهران، نشر دانا.
حمزه لو، زهره و رحیمی، سعدا. (1399). بررسی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای مجازی شاد از نظر دانش آموزان دوره ابتدایی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸. https://ensani.ir/fa/article/442076
دلشاد، محمدحسین؛ حیدرنیا، علیرضا؛ حیدرنیا، محمدعلی؛ نیکنامی، شمس الدین پورحاجی، فاطمه. (1395). بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 26(2)، 99-108. http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1095-fa.html
کرامتی، انسی؛ رحیمی، مهدیه؛ افرا، رقیه. (1402). شناسایی چالشها و راهکارهای ارزشیابی مؤثر از یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی در نرمافزار شاد توسط نومعلمان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 14(56)، 102-69. https://www.sid.ir/paper/997656/fa
کرسول،جان دبلیو. (1400). روش تحقیق. (ترجمه مهدی وفایی زاده). تهران: نشر زرین اندیشمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2015)
متقی نیا، محمد رضا؛ ویسکرمی، حسن علی. (1393). آموزش مبتنی بر وب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه: مفهوم، مسائل و طراحی. تعلیم و تربیت استثنایی، ۶ (۱۲۸)، 46-۶۱. URL: http://exceptionaleducation.ir/article- ۱-۱۹۵-fa.html
محمدپور، احمد. (1398) . روش تحقیق کیفی ضد روش: (مراحل و رویههای عملی در روششناسی کیفی) (جلد 2)، تهران: جامعهشناسان.
محمدی، مهدی؛ کشاورزی، فهیمه؛ ناصری جهرمی، رضا؛ ناصری جهرمی، راحیل؛ حسامپور، زهرا؛ میرغفاری، فاطمه. (1399). واکاوی تجارب والدین دانشآموزان دوره اول ابتدایی از چالشهای آموزش مجازی با شبکههای اجتماعی در زمان شیوع ویروس کرونا. نشریه پژوهشهای تربیتی، ۷ (۴۰)، ۷۴-۱۰۱. https://erj.khu.ac.ir/article-1-808-fa.html
مرادی، امیر. (1399). تنگناها و راهبردهای به کارگیری شبکه اجتماعی دانشآموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانشآموزان در دوران شیوع کرونا: مطالعهای پدیدارشناسانه، همایش ملی مجازی بومی سازی؛ به روز رسانی و کارآمدی مدیریت آموزشی در سازمانهای آموزشی، کرمانشاه. https://civilica.com/doc/1112994 /
معنوی شاد، مرجان؛ مصرآبادی، جواد؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل. (1399). اثربخشی برنامه تلفیقی درمانی-آموزشی بر بهبود مولفه های خواندن و خودپنداشت دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل خواندن. مطالعات ناتوانی، 10(1)، 1-20. https://www.sid.ir/paper/986918/fa
نیازآذری، کیومرث؛ بهنامفر، رضا؛ اندی، صدیقه. (1391). تأثیر به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(3)، 31-43. https://ensani.ir/fa/article/317707
References
Abbasnejad, B., Soltani, S., & Wong, P. (2024). A systematic review of online learning and teaching strategies during the COVID-19 pandemic: implications for the construction management sector. Smart and Sustainable Built Environment, 13(4), 934-959. https://doi.org/10.1108/SASBE-08-2022-0174
Al-Fraihat, D., Joy, M., Masa'deh, R. E., & Sinclair, J. (2019). Evaluating E-learning Systems Success: An Empirical Study. Computers in Human Behavior, 102. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004
Courtney, S. A., Miller, M. E. S., & Gisondo, M. J. (2022). The Impact of COVID-19 on Teachers’ Integration of Digital Technology. Contemporary Educational Technology, 14(4), ep387.
https://doi.org/10.30935/cedtech/12420
Demir, F., Özdaş, F. & Çakmak, M. (2022). Examining the learning losses of students in the Covid-19 process according to teachers’ opinions. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9 (4), 1012-1026.
https://doi.org/10.52380/ijpes.2022.9.4.978
Emblemsvåg, M.S. (2021). Experiences from Online Teaching and Learning during the Covid-19 Pandemic: Implications for Future Digital Education. International Journal of Social Policy and Education, 3(7), 23-38.
https://www.researchgate.net/publication/355185734
Evans, C., Kandiko Howson, C., & Forsythe, A. (2018). Making sense of learning gain in higher education. Higher Education Pedagogies, 3(1), 1-45. https://doi.org/10.1080/23752696.2018.1508360
Feng, Y., Cheng, Y., Wang, G., Xu, X., Han, H., & Wu, R. (2020). Radar Emitter Identification under Transfer Learning and Online Learning. Information, 11(1), 15. https://doi.org/10.3390/info11010015
Huber, S. G., & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(2), 237-270.
https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
Patricia Aguilera-Hermida, A. (2020). College students’ use and acceptance of emergency online learning due to COVID-19. International Journal of Educational Research Open, 1, 100011.
https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100011
Reillo, M. (2008). The lived experience of HIV/AIDS: A Heideggerian hermeneutical analysis (Doctoral dissertation, College of Notre Dame of Maryland).
Sanabria, O. B., Chavez, M. P., & Zermeño, M. G. (2016). Virtual educational model for remote communities in Chocó, Colombia. International Journal of Education and Development using ICT, 12(2).
http://ijedict.dec.uwi.edu/viewarticle.php?id=2065
Sun, P.-C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y.-Y., & Yeh, D. (2008). What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183-1202. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.11.007
Talidong, K. J. B., & Toquero, C. M. D. (2020). Philippine Teachers’ Practices to Deal with Anxiety amid COVID-19. Journal of Loss and Trauma, 25(6-7), 573-579. https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1759225
Verkuyl, M., & Hughes, M. (2019). Virtual gaming simulation in nursing education: A mixed-methods study. Clinical Simulation in Nursing, 29, 9-14.
https://doi.org/10.1016/j.ecns.2019.02.001
Verkuyl, M., Lapum, J. L., Hughes, M., McCulloch, T., Liu, L., Mastrilli, P., Romaniuk, D., & Betts, L. (2018). Virtual Gaming Simulation: Exploring Self-Debriefing, Virtual Debriefing, and In-person Debriefing. Clinical Simulation In Nursing, 20, 7-14. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2018.04.006
Wohlfart, O., Trumler, T., & Wagner, I. (2021). The unique effects of Covid-19 – A qualitative study of the factors that influence teachers’ acceptance and usage of digital tools. Education and Information Technologies, 26.
https://doi.org/10.1007/s10639-021-10574-4
Yang, C. (2020). Exploring the Possibilities of Online Learning Experiences. Unpublished doctoral dissertation, Teachers College: Columbia University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |