
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 764 |
تعداد مقالات | 7,395 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,351,917 |
طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی و تأثیر آن در انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهرستان زاهدان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 55، مهر 1403 اصل مقاله (976.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.44857.5325 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا زاهد شیخی1؛ حسین مهدیان* 2؛ محمود شیرازی3 | ||
1دانشجو دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی و بررسی تأثیر آن در انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش آموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهرستان زاهدان انجام گرفت. این مطالعه به روش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان شاهد و ایثارگر دختر و پسر دبیرستانهای شاهد شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از بین آنها 60 دانشآموز (30 دختر، 30 پسر) به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر پسر و 15 نفر دختر ) و دو گروه کنترل(15 پسر و 15 نفر دختر) تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی والرند (1989) و باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگروت (1990) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مانکوا و بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در متغیرهای انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی وجود دارد. (001/0P< ) و در نتیجه، میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش، در متغیر انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی، به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل است که میتواند ناشی از طراحی و اجرای برنامه آموزش خودتنظیمی محقق باشد. با توجه به نتایج اینگونه استنباط میشود که طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی میتواند به عنوان یک برنامه آموزشی جهت افزایش انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی برنامه آموزش؛ انگیزش تحصیلی؛ باور انگیزشی؛ شاهد؛ ایثارگر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |