فلاحی, مریم, سلیمی, سمانه. (1403). مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت. نشریه علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان, 21(56), 164-135. doi: 10.22111/jeps.2024.48261.5679
مریم فلاحی; سمانه سلیمی. "مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت". نشریه علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان, 21, 56, 1403, 164-135. doi: 10.22111/jeps.2024.48261.5679
فلاحی, مریم, سلیمی, سمانه. (1403). 'مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت', نشریه علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان, 21(56), pp. 164-135. doi: 10.22111/jeps.2024.48261.5679
فلاحی, مریم, سلیمی, سمانه. مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت. نشریه علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان, 1403; 21(56): 164-135. doi: 10.22111/jeps.2024.48261.5679
مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مؤسسه آموزش عالی مهراروند، آبادان، ایران.
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدلیابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت دانش آموزان با روش پژوهش، همبستگی مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان مدارس دولتی مقطع ابتدایی اهواز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 38300 بودند که 392 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، فرهنگ مدرسه الکساندر و ساد (1998)، هیجان پیشرفت پکران و همکاران (2005) و خودشیفتگی آمز و همکاران(2007) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss23 و8.8Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها بر اساس ضرایب رگرسیونی نشان میدهد فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی 58/0، فرهنگ مدرسه بر هیجانات پیشرفت 71/0، فرهنگ مدرسه بر خودشیفتگی 69/0، هیجانات پیشرفت بر بهزیستی روانشناختی 37/0 و خودشیفتگی بر بهزیستی روانشناختی 40/0 تأثیر معناداری داشته است (p<0/01). بنابر یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرهنگ مدرسه تأثیرات قابل توجهی بر بهزیستی روانشناختی، هیجانات پیشرفت و خودشیفتگی دانش آموزان دارد لذا به مدیران مدارس توصیه میگردد جهت بهبود فرهنگ مدرسه به ارتباط دانش آموزان با هم، ارتباط دانش آموز با معلم و فرصتهای آموزشی توجه نمایند.
صفاری نیا، مجید.، آقایوسفی، علیرضا.، و برادران، مجید. (1393). رابطه ابعاد شخصیت با حل مسأله و بهزیستی روانشناختی: نقش خودشیفتگی. فرهنگ و مشاوره روان درمانی. 5(17)، 102-89. https://qccpc.atu.ac.ir/article_319.html?lang=fa.