تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,553,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,653 |
ارائه الگوی ساختاری اضطراب امتحان بر اساس کمالگرایی با میانجیگری ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان شهر تهران | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 21، شماره 56، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.49131.5770 | ||
نویسندگان | ||
بهمن کرد* 1؛ کورش جباری2؛ آرزو اسکویی3 | ||
1هیات علمی | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
ژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی ساختاری اضطراب امتحان بر اساس کمالگرایی با میانجیگری ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان شهر تهران انجامشده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 تشکل دادند که تعداد 500 نفر از طریق محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از سیاهه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران(1375)، مقیاس کمالگرایی چندبعدی(MPS) هویت و فلت (1991) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNE) لری(1983) استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار 24SPSS و AMOS تحلیل شد. نشان داد که بین کمالگرایی با میانجیگری ترس از ارزیابی منفی با اضطراب امتحان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیرهای غیرمستقیم کمالگرایی از طریق نقش میانجی ترس از ارزیابی منفی بر اضطراب امتحان معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (058/0=RMSEA و 05/0>P-value). نتایج این پژوهش نشان میدهد که کمالگرایی بهطور معناداری بر اضطراب امتحان تأثیرگذار است و ترس از ارزیابی منفی به عنوان یک میانجی مهم در این رابطه عمل میکند. این یافتهها بر اهمیت توجه به عوامل روانشناختی در مدیریت اضطراب امتحان دانشآموزان تأکید دارد و میتواند به توسعه راهکارهای مؤثر برای کاهش اضطراب در محیطهای آموزشی کمک کند | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ ترس از ارزیابی منفی؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 |