تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,554,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,995 |
نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش-آموزان ابتدایی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.48749.5730 | ||
نویسندگان | ||
حافظ پادروند1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ فضل اله میردریکوند3 | ||
1آموزش و پرورش.معلم | ||
2دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روان شناسی | ||
3استاد دانشگاه لرستان گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه لرستان. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جومدرسه و شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرمآباد در سال1403 -1402 بود. در این مطالعه 340 دانش-آموزن دختر (143 نفر) و پسر (197 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مقیاس خودتنظیمی هیجانی، مقیاس جو عاطفی خانواده و مقیاس شایستگی هیجانی- اجتماعی انجام شد. بهمنظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد اثرات مستقیم جوعاطفی خانواده بر شایستگی هیجانی- اجتماعی، جوعاطفی خانواده بر خودتنظیمی هیجانی و خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی معنادار بود (۰۵/۰p<)، همچنین نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی نقش میانجی دارد (۰۵/۰p<). براساس نتایج بهدست آمده میتوان گفت که جوعاطفی خانواده بر شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان از طریق نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی تاثیر غیرمستقیم و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی هیجانی- اجتماعی؛ جوعاطفی خانواده؛ خودتنظیمی هیجانی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |