
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 765 |
تعداد مقالات | 7,412 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,282,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,392,077 |
ارائه مدل علی ادراک از سبک مدیریت کلاس و خود ناتوان سازی تحصیلی با نقش واسطهای سرمایه های روان شناختی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.50270.5864 | ||
نویسندگان | ||
رضا فتحی1؛ سمیه نگهداری* 2؛ احمد رستگار3؛ محمدحسن صیف3 | ||
1استادیار، پژوهشگاه مواد و انرژی، کرج ، ایران | ||
2استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل علی ادراک از سبک مدیریت کلاس و خود ناتوان سازی تحصیلی با نقش واسطهای سرمایه های روان شناختی درمیان دانشآموزان انجام گرفت. روش ها: روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان آباده در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 351 نفر از دانش آموزان به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش-نامه های سبک مدیریت کلاس(ولفگانک و گلیکمن، 1986)، خود ناتوان سازی تحصیلی(میجلی و همکاران، 2000) و سرمایه های روانشناختی(لوتانز و همکاران، 2007) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک مدیریت کلاس تعاملی و غیر مداخله گر اثر مستقیم و مثبت بر سرمایههای روانشناختی دارد و سبک مدیریت کلاس مداخله گر اثر مستقیم و منفی بر سرمایههای روانشناختی دارد. همچنین، افزایش سرمایههای روان-شناختی مستقیما بر خود ناتوان سازی تحصیلی تاثیر منفی بر جای میگذارد. سبک مدیریت تعاملی و غیرمداخلهگر بصورت غیرمستقیم و با واسطهگری سرمایههای روانشناختی موجب کاهش خودناتوانسازی میشود و سبک مدیریت مداخلهگر بصورت غیرمستقیم سبب افزایش خود ناتوان سازی میشود. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که سرمایه های روانشناختی و سبک مدیریت کلاس از متغیرهای اثر گذار در خود ناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
: سبک مدیریت کلاس؛ خودناتوان سازی؛ سرمایههای روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 |