
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 770 |
تعداد مقالات | 7,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,460,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,475,086 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی توسعهی راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر اساس مدل انگلرت بر اختلال خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 22، شماره 57، فروردین 1404، صفحه 207-178 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.46002.5438 | ||
نویسندگان | ||
سعیده فتاحی* 1؛ رضا قربان جهرمی2؛ نورعلی فرخی3؛ اسماعیل سعدی پور4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی آموزش راهبرد خودتنظیمی و آموزش راهبردهای شناختی بر کاهش اختلال خواندن دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز توانبخشی و آموزشی اختلالات یادگیری خاص منطقه 1 شهر تهران در سال 1401 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 45 نفر انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی اقتباس از احمدیان و همکاران (1396) و راهبردهای شناختی اقتباس از بهرامی و همکاران (1390) قرار گرفتند. از پرسشنامه اختلالات یادگیری ویلکات و همکاران (2011) و آزمون اختلال خواندن و نارساخوانیِ نما کرمی نوری و همکاران (1387) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از بهدستآمده از تحلیل واریانس آمیخته با نرم افزار SPSS نسخه 28 استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کاهش اختلال خواندن داشته است (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی اثربخشی بیشتری بر کاهش اختلال خواندن دارد (05/0>P). بر اساس نتایج آموزش راهبردهای خودتنظیمی و شناختی میتوانند به عنوان شیوههای آموزشی مناسب برای کاهش اختلال خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری در مراکز اختلالات یادگیری با همکاری سازمان آموزش و پرورش می تواند به کار برده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای خودتنظیمی؛ راهبردهای شناختی؛ اختلال خواندن؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
احمدیان، رئوف؛ فتحی آذر، اسکندر؛ میرنسب، میر (1396). اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال ریاضی. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 4 (147)، 18-9. https://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1109-1&sid=1&slc_lang=fa
امجدیان، فرزانه؛ جعفری، اصغر؛ قمری، محمد (1402). مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تابآوری و کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری (خواندن و نوشتن). نشریه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 14 (55)، 183-151. https://doi.org/10.22054/qccpc.2023.69499.2989
بهرامی، فاطمه؛ آدمزاده، فاطمه؛ مختاری، سمانه (1390). تأثیر دو روش آموزش راهبردهای شناختی براساس مدل انگلرت و مدل سکستون در کارآمدی بیان نوشتاری دانشآموزان ابتدایی با علائم اختلال نوشتن. فصلنامه علمی کودکان استثنایی، 11 (1)، 32-23. https://ensani.ir/fa/article/
پورحسین، افراسیاب؛ انتصار فومنی، غلامحسین؛ حجازی، مسعود؛ نریمانی، محمد (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت نفس دانشآموزان پایه یازدهم مشکینشهر. نشریه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 9 (4)، 45-34. https://jsp.uma.ac.ir/article_1290.html
حاجلو، نادر؛ رضایی شریف، علی (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. مجله علمی و پژوهشی اختلالهای یادگیری، 1 (1)، 43-24. https://jld.uma.ac.ir/article_88.html
حسینی، مریم؛ مرادی، علیرضا؛ کرمی نوری، رضا؛ حسنی، جعفر؛ و پرهون، هادی (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). نشریه تازههای علوم شناختی، 18 (1)، 34-22. https://icssjournal.ir/browse.php?a_id=409&sid=1&slc_lang=fa
دریکوند، محمد؛ شهنی ییلاق، مهناز؛ حاجی یخچالی، علیرضا (1401). مقایسه تاثیر بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه و بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با نشانگان نارساخوانی. نشریه مطالعات روانشناسی تربیتی، 19 (46)، 47-29. https://doi.org/10.22111/jeps.2022.7015
رحیمیپور، طاهره؛ غضنفری، فیروزه؛ قدمپور، عزت الله. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18 (4)، 61-52. https://journals.iau.ir/article_539401.html
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد؛ موسیزاده، توکل (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 12 (2)، 45-34. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
عنایتی، مهناز؛ رئیسى، زهره (1401). اثربخشی بازی درمانی والد-کودک بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان 8 تا 10 ساله درگیر با اختلال یادگیری. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 19 (46)، 113-100. https://doi.org/10.22111/jeps.2022.6969
محققی، مهدی؛ پورمحمدرضا تجریشی، معصومه؛ شهشهانی پور، سهیلا؛ موللی، گیتا؛ و واحدی، محسن (1400). اثربخشی آموزش جرأتورزی بر نشانههای اضطراب کودکان دچار اختلال یادگیری خاص در سنین مدرسه. مجله توانبخشی، 4 (8)، 429-408. http://dx.doi.org/10.32598/RJ.22.4.487.15
محمدی، فرهاد؛ اقبالی، علی؛ متعالی، لیلا؛ کریمی، شیدا (1393). مقایسه تاثیر روش گلینگهام-اورتون و روش تمرین و تکرار بر بهبود اختلال ویژه یادگیری نوشتن در دانشآموزان ابتدایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 3 (10)، 117-99. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1393.3.3.5.5
نجفی مربویه، آذر؛ رزمجو، سیدآیت؛ دهقان، فرزانه (1400). بررسی تاثیر راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی در یادگیری مقاله نویسی انگلیسی به عنوان زبان دوم در دانشجویان دارای نشانگان اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی. مجله علمی و پژوهشی مطالعات ناتوانی، 11 (51)، 8-1. https://jdisabilstud.org/browse.php?a_code=A-10-1971-1&slc_lang=fa&sid=1
ویسمه، مریم؛ استکی، مهناز؛ میرزاخانی، نوید (1401). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر بازیهای رایانهای و آموزش تمرینات یکپارچگی حسی بر علائم خواندن کلمات و درک متن در دانشآموزان نارساخوان. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 13 (1)، 78-67. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2021.302929.1584
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ بواسحاقی، منیژه (1398). تاثیر آموزش روش تدریس سکوسازی بر توانمندیهای شناختی دانشآموزان مبتلا به مشکلات یادگیری: آزمون مفهوم منطقه تقریبی رشد ویگوتسکی. فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 1 (1)، 22-1. https://ijpk.ir/showpaper/111547543564b86b8885781
یوسفی، سعید؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ و دستجردی کاظمی، مهدی (1402). اثربخشی آموزش راهبردهای خود نظمدهی بر روانخوانی دانشآموزان دارای اختلال خواندن. نشریه ناتوانی های یادگیری، 12 (3)، 10-1. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12287.2069
References
American Psychiatric Association, & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Arlington, VA. https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm
Baker, S. K., Chard, D. J., Ketterlin-Geller, L. R., Apichatabutra, C., & Doabler, C. (2009). Teaching writing to at-risk students: The quality of evidence for self-regulated strategy development. Exceptional children, 75 (3), 303-318. https://doi.org/10.1177/001440290907500303
Chen, J., Zhang, L. J., & Parr, J. M. (2022). Improving EFL students’ text revision with the self-regulated strategy development (SRSD) model. Metacognition and Learning, 17 (1), 191-211. https://doi.org/10.1007/s11409-021-09280-w
Cheng, D., Xiao, Q., Cui, J., Chen, C., Zeng, J., Chen, Q., & Zhou, X. (2020). Short‐term numerosity training promotes symbolic arithmetic in children with developmental dyscalculia: The mediating role of visual form perception. Developmental science, 23 (4), 1-10. https://doi.org/10.1111/desc.12910
Cipora, K., Santos, F. H., Kucian, K., & Dowker, A. (2022). Mathematics anxiety—where are we and where shall we go?. Annals of the New York Academy of Sciences, 1513 (1), 10-20. 10.1111/nyas.14770
Colvin, M. K., Reesman, J., & Glen, T. (2022). Reforming learning disorder diagnosis following COVID-19 educational disruption. Nature Reviews Psychology, 1 (5), 251-252. https://doi.org/10.1038/s44159-022-00052-0
Graham, S., & Harris, K. R. (2003). Students with learning disabilities and the process of writing: A meta-analysis of SRSD studies. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 323–344). The Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2003-02238-019
Graham, S., & Harris, K. R. (2006). Strategy instruction and the teaching of writing. Handbook of writing research, 5 (2), 187-207. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2016254
Graham, S., Harris, K. R., & McKeown, D. (2013). The writing of students with learning disabilities, meta-analysis of self-regulated strategy development, writing intervention studies, and future directions. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.) Handbook of learning disabilities (2nd edn., pp. 405–438). The Guilford Press https://books.google.com/books?
Hall, C., Dahl‐Leonard, K., Cho, E., Solari, E. J., Capin, P., Conner, C. L., ... & Kehoe, K. F. (2023). Forty Years of Reading Intervention Research for Elementary Students with or at Risk for Dyslexia: A Systematic Review and Meta‐Analysis. Reading Research Quarterly, 58 (2), 285-312. http://dx.doi.org/10.1002/rrq.477
Harris, K. R., Graham, S., & Mason, L. H. (2003). Self-regulated strategy development in the classroom: Part of a balanced approach to writing instruction for students with disabilities. Focus on exceptional children, 35 (7), 1-16. http://dx.doi.org/10.17161/fec.v35i7.6799
Kohn, J., Rauscher, L., Kucian, K., Käser, T., Wyschkon, A., Esser, G., & von Aster, M. (2020). Efficacy of a computer-based learning program in children with developmental dyscalculia. What influences individual responsiveness?. Frontiers in psychology, 11 (1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01115
Koriakin, T. A., McCurdy, M. D., Pritchard, A. E., Zabel, T. A., & Jacobson, L. A. (2019). Screening for Learning Difficulty Using Teacher Ratings on the Colorado Learning Difficulties Questionnaire. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 24 (1), 1-10. http://dx.doi.org/10.18666/LDMJ-2019-V24-I1-9355
Layes, S., Lalonde, R., Bouakkaz, Y., & Rebai, M. (2019). Correction to: Effectiveness of working memory training among children with dyscalculia: evidence for transfer effects on mathematical achievement—a pilot study. Cognitive Processing, 20 (1), 133-134. https://doi.org/10.1007/s10339-017-0853-2
Lazzaro, G., Battisti, A., Varuzza, C., Costanzo, F., Vicari, S., Kadosh, R. C., & Menghini, D. (2023). Specific effect of high frequency tRNS over parietal cortex combined with cognitive training on numerical cognition in children and adolescents with dyscalculia. Brain Stimulation: Basic, Translational, and Clinical Research in Neuromodulation, 16 (1), 364-365. 10.1016/j.brs.2023.01.712
Lomibao, L. S., & Tabor, H. R. (2023). Orton-Gillingham Approach as an Online Intervention for Learners Diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-Specific Learning Disorder (SLD) in Mathematics: A Descriptive Case Study. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 15 (1), 141-151. https://doi.org/10.29173/cjfy29900
Losinski, M., Ennis, R. P., & Shaw, A. (2021). Using SRSD to improve the fraction computations of students with and at-risk for EBD. Behavioral Disorders, 46 (2), 108-119. https://doi.org/10.1177/0198742920912737
Mason, L. H., Harris, K. R., & Graham, S. (2011). Self-regulated strategy development for students with writing difficulties. Theory into practice, 50 (1), 20-27. http://dx.doi.org/10.1080/00405841.2011.534922
Moll, K., Landerl, K., Snowling, M. J., & Schulte‐Körne, G. (2019). Understanding comorbidity of learning disorders: Task‐dependent estimates of prevalence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60 (3), 286-294. 10.1111/jcpp.12965
Nukari, J. M., Laasonen, M. R., Arkkila, E. P., Haapanen, M. L., Lipsanen, J. O., & Poutiainen, E. T. (2022). Neuropsychological intervention of dyslexia has a positive effect on aspects of psychological well‐being in young adults–a randomized controlled study. Dyslexia, 28 (2), 166-184. https://doi.org/10.1002/dys.1697
Patil, A. U., Madathil, D., Fan, Y. T., Tzeng, O. J., Huang, C. M., & Huang, H. W. (2022). Neurofeedback for the education of children with ADHD and specific learning disorders: A review. Brain Sciences, 12 (9), 1-10. https://doi.org/10.3390/brainsci12091238
Peters, L., & Ansari, D. (2019). Are specific learning disorders truly specific, and are they disorders?. Trends in Neuroscience and Education, 17 (1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tine.2019.100115
Ray, A. B., Graham, S., & Liu, X. (2019). Effects of SRSD college entrance essay exam instruction for high school students with disabilities or at-risk for writing difficulties. Reading and Writing, 32, 1507-1529. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9900-3
Ribeiro, F. S., & Santos, F. H. (2020). Persistent effects of musical training on mathematical skills of children with developmental dyscalculia. Frontiers in psychology, 10 (1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02888
Ritchie, S. J., & Bates, T. C. (2013). Enduring links from childhood mathematics and reading achievement to adult socioeconomic status. Psychological science, 24 (7), 1301-1308. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0956797612466268
Salas, N., Birello, M., & Ribas, T. (2021). Effectiveness of an SRSD writing intervention for low-and high-SES children. Reading and Writing, 34 (7), 1653-1680. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s11145-020-10103-8
Sandmel, K. N., Brindle, M., Harris, K. R., Lane, K. L., Graham, S., Nackel, J., ... & Little, A. (2009). Making it Work: Differentiating tier two self-regulated strategies development in writing in tandem with schoolwide positive behavioral support. Teaching Exceptional Children, 42 (2), 22-33. https://www.researchgate.net/publication
The, T. P., Ngoc, T. P., Van, T. H., Nishijo, M., Ngoc, N. T., Thi, H. V., & Nishijo, H. (2020). Effects of perinatal dioxin exposure on learning abilities of 8-year-old children in Vietnam. International journal of hygiene and environmental health, 223 (1), 132-141. https://doi.org/10.1016/j.ijheh.2019.09.010
Villanueva-Bonilla, C., & Ríos-Gallardo, Á. M. (2019). Intervention programs on reading and writing processes in children with learning disorders: A review. Revista mexicana de neurociencia, 20 (3), 155-161. https://doi.org/10.24875/rmn.m18000059
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23 (3), 778-786. 10.1037/a0023290
Yektaş, Ç., Eröz, R., Kaplan Karakaya, E. S., & Sarıgedik, E. (2023). Investigation of the forkhead box protein P2 gene by the next-generation sequence analysis method in children diagnosed with specific learning disorder. Psychiatric Genetics, 33 (1), 8-19. 10.1097/YPG.0000000000000326 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |