
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 776 |
تعداد مقالات | 7,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,609,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,524,137 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزهی نوشتن در دانشآموزان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 22، شماره 57، فروردین 1404، صفحه 254-234 اصل مقاله (738.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.50900.5915 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ نسترن سیداسماعیلی قمی2؛ سعید خاکدال قوجهبیگلو3 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی انگیزهی نوشتن در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی اوّل شهر گرمی (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 314 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی انگیزهی نوشتن گرهام و همکاران (2023) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه تیان و همکاران (2014) استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. تحلیلها با استفاده از نرم افزار 25SPSS و نرمافزار 8/8LISREL انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، هفت عامل کنجکاوی، مشارکت، شناخت اجتماعی، نمرات، رقابت، تنظیم هیجان، و رفع بیحوصلگی را برای پرسشنامهی انگیزهی نوشتن تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان پرسشنامهی انگیزهی نوشتن نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در پرسشنامهی انگیزهی نوشتن با مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همسانی درونی پرسشنامهی انگیزهی نوشتن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامهی انگیزهی نوشتن برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
روانسنجی؛ انگیزهی نوشتن؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
شیخ الاسلامی، علی و خاکدال قوجهبیگلو، سعید. (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه 7(1)، 182-168، doi: 10.22098/jsp.2018.663
قاسمی، وحید (1392) مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. تهران، انتشارات جامعه شناسان.
محسنین، شهریار؛ اسفیدانی، محمدرحیم. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. تهران، انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
References
Boscolo, P., & Gelati, C. (2013). Best practices for promoting motivation for writing. In S. Graham, C.MacArthur, & J. Fitzgerald (Eds.), Best practices in writing instruction (pp. 284–307). Guilford.
Bruning, R., Dempsey, M., Kauffman, D. F., McKim, C., & Zumbrunn, S. (2013). Examining dimensions of self-efficacy for writing. Journal of Educational Psychology, 105(1), 25–38. https:// doi. org/ 10.1037/ a0029 692.
Camacho, A., Alves, R. A., & Boscolo, P. (2020). Writing motivation in school: A systematic review of empirical research in the early twenty-first century. Educational Psychology Review, 33(1),213–247. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09530-4
Collie, R. J., Martin, A. J., & Curwood, J. S. (2016). Multidimensional motivation and engagement for writing: Construct validation with a sample of boys. Educational Psychology, 36(4), 771-791. https://doi.org/10.1080/01443410.2015.1093607.
De Smedt, F., Merchie, E., Barendse, M., Rosseel, Y., De Naeghel, J., & Van Keer, H. (2018). Cognitive and motivational challenges in writing: Studying the relationship with writing performance across students’ gender and achievement level. Reading Research Quarterly, 53(2), 249–272. https:// doi. org/10. 1002/ rrq. 193.
Ghasemi, V. (2013) Structural Equation Modeling in Social Research Using Amos Graphics. Sociologists Publications. (in Persian)
Graham, S., Harbaugh‑Schattenkirk, A. G., Aitken, A. A., Harris, K. R., Ng, C., Wilson, J. M., & Wdowin, J. (2023). Writing Motivation Questionnaire: Factorial and construct validity with middle school students. Educational Psychology Review, 35(1), 1–28. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09742-4
Graham, S., Harris, K. R., & Hebert, M. (2011). Informing Writing: The benefits of formative
assessment. Alliance for Excellence in Education.
Graham, S. (2018). A revised writer (s)-within-community model of writing. Educational Psychologist, 53(4), 258-279. https://doi.org/10.1080/00461520.2018.1481406.
Graham, S. (2021). Executive control and the Writer(s)- within-Community model. In T. Limpo & T. Olive (Eds.), Executive functions and writing (pp. 38–76). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198863564.003.0003
Graham, S., Liu, K., Bartlett, B., Ng, C., Harris, K. R., Aitken, A., Barkel, A., Kavanaugh, C., & Talukdar, J. (2018). Reading for writing: A meta-analysis of the impact of reading and reading instruction on writing. Review of Educational Research, 88(2), 243–284. https://doi.org/10.3102/0034654317746927.
Harris, K. R., Graham, S., & Mason, L. H. (2006). Improving the Writing, Knowledge, and Motivation of Struggling Young Writers: Effects of Self-Regulated Strategy Development With and Without Peer Support. American Educational Research Journal, 43(2), 295–340. https://doi.org/10.3102/00028312043002295
Kear, D. J., Coffman, G. A., McKenna, M. C., & Ambrosio, A. L. (2000). Measuring attitude toward writing: A new tool for teachers. The Reading Teacher, 54, 10–23. DOI:10.1598/RT.43.8.3.
Limpo, T., Filipe, M., Magalhaes, S., Cordeiro, C., Veloso, A., Castro, S., & Graham, S. (2020a).Development and validation of instruments to measure Portuguese third graders’ reasons to write and self-efficacy. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 33, 2173–2204.doi: 10.1007/s11145-020-10039-z.
MacArthur, C., Graham, S., & Fitzgerald, J. (2016). Handbook of research on writing (2nd ed.).
McNicholl, A., Desmond, D., & Gallagher, P. (2023). Assistive technologies, educational engagement and psychosocial outcomes among students with disabilities in higher education. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 18 (1), 50-58. DOI: 10.1080/17483107.2020.1854874.
Mohsenin, Sh., & Esfidani, M. R. (2014). Structural Equations Based on the Partial Least Squares Approach Using Smart-PLS Software: Educational and Practical. Tehran, Mehraban Publishing House. (in Persian)
Pintrich, P., & Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research, and application.
Merrill.
Reeves, J. (2002). Writing alone, writing together: A guide for writers and writing groups. Novato, CA: New World Library.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579–595. https://doi.org/10.1037/a0032690.
Sheykholeslami, A., Khakdal Gojebagloo, S. (2018). The study of psychometric properties of the students’ basic psychological needs at school scale. Journal of School Psychology, 7(1), 168-172. (in Persian) doi: 10.22098/jsp.2018.663.
Tate, T., & Warschauer, M. (2018). Going beyond “That was fun”: Measuring writing motivation.Journal of Writing Analytics, 2, 257–279. DOI: 10.37514/JWA-J.2018.2.1.10.
Tian, L., Han, M., & Huebner, E. S. (2014). Preliminary development of the Adolescent Students' Basic Psychological Needs at School Scale. Journal of Adolescence, 37(3), 257–267. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.01.005
Troia, G. A., & Olinghouse, N. G. (2013). The Common Core State Standards and evidence-based educational practices: The case of writing. School Psychology Review, 42(3), 343-357. DOI:10.1080/02796015.2013.12087478
Wentzel, K. R.& Miele (2016). Handbook of Motivation at School. Routledge. DOI:10.4324/9781315773384
Wright, K., Hodges, T., Dismuke, S., & Boedeker, P. (2020). Writing motivation and middle school: An examination of changes in students’ motivation for writing. Literacy Research & Instruction, 59(2),148–168. https:// doi. org/ 10. 1080/ 19388 071. 2020. 17200 48.
Zimmerman, B., & Risemberg, R. (1997). Becoming a self-regulated writer: A social cognitive perspective. Contemporary Educational Psychology, 22, 73–101. https://doi.org/10.1006/ceps.1997.0919. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |