
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 749 |
تعداد مقالات | 7,268 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,004,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,184,345 |
واکاوی چگونگی «حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان» بر اساس تجارب زیستهی معلمان | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.47952.5656 | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابایی* 1؛ بهمن قادری2 | ||
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه آموزشی علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر واکاوی چگونگی حصول یادگیری حین تدریس برای معلمان براساس تجارب زیستهی خود معلمان در مقطع ابتدایی بود. برای دستیابی به این هدف، از پارادایم انتقادی و رویکرد کیفی با راهبُرد پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد در شهر سنندج بود که از روش نمونهگیری دردسترس با ابزار مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته محقق ساخته به جمعآوری اطلاعات تا رسیدن به درجه اشباع با ١٥ نفر، استفاده شد. برای تجزیه دادهها، از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. یافتهها در تم اصلی حاوی: چگونگی حصول «یادگیری حین تدریس برای معلمان» در پنج بخش و "چگونگی یادگیری مطالب توسط مدرس در هنگام تدریس " در ١٠ مقوله، «چگونگی به تسلط رسیدن در یک موضوع در هنگام تدریس همان موضوع» در شش مقوله، «چگونگی پیبردن به اشکالات مدرس در حوزه موضوع تدریس شده» در هفت مقوله، " نتیجه استفاده از تدریس یک موضوع برای یادگیری همان موضوع " در ١٠ مقوله . براساس یافتهها میتوان بیان نمود که یادگیری حین تدریس، یکی از روشهای یادگیری فعال است که نوعی بارش مغزی خلاقانه محسوب شده که میتواند علاوه بر یادگیری خود معلم از خودش، باعث تعمیق یافتهها، کشف قسمتی از ذهنیت خود او شود. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان ابتدایی؛ حصول یادگیری هنگام تدریس؛ تجارب زیسته معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |