
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 757 |
تعداد مقالات | 7,335 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,150,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,300,280 |
تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.46293.5466 | ||
نویسندگان | ||
روژینا احمدپور* 1؛ بهاالدین کریمی2؛ محمد آرمند3؛ مسعود نجاری4؛ مختار ویسانی5 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
2دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران | ||
3دانشیار ، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران ، ایران | ||
4دکتری روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران. | ||
5استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با توجه به نقش میانجی وجدان تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سالتحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008)؛ وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) و خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار 23 SPSS و 8/8 LISREL انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین پایستگی تحصیلی به عنوان متغیر ملاک با مولفههای خودکارآمدی تحصیلی(استعداد، بافت و کوشش) و وجدان تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج تحلیل روابط ساختاری نیز نشان داد که مولفههای خودکارآمدی هر سه بصورت مستقیم و غیرمستقم و وجدان تحصیلی به طور مستقیم بر پایستگی تحصیلی دانشآموزان اثر میگذارند و وجدان تحصیلی نقش میانجیگری جزیی در این بین ایفاء مینماید. در نهایت محاسبه شاخصهای برازش معلوم شد مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس یافتههای این پژوهش خودکارآمدی تحصیلی هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم از طریق وجدان تحصیلی با پایستگی تحصیلی در ارتباط بود. بنابراین بهبود خودکارآمدی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان روش مناسبی برای ارتقای پایستگی تحصیلی آنها به شمار می آید. | ||
کلیدواژهها | ||
پایستگی تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ وجدان تحصیلی؛ دانش آموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 |