
تعداد نشریات | 33 |
تعداد شمارهها | 764 |
تعداد مقالات | 7,395 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,229,097 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,346,561 |
اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر تفکر انتقادی و مشارکت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.49830.5821 | ||
نویسندگان | ||
حسن شفیعی* 1؛ حجت الله ایرانی زاده2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر تفکر انتقادی و مشارکت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی بود. یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز در نیمهی اول سال تحصیلی 1403-1402 بودند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 30 دانش آموز پسر از جامعه مذکور بود که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هر گروه 15 نفر بود. ابزار اندازهگیری تحقیق حاضر آزمون مهارتهای تفکر انتقادی ریتکس (2003) و پرسشنامه مشارکت تحصیلی ریو (2013) بود. دانشآموزان گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش پروتکل تدریس معکوس برگمن و سمز (2014) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش یادگیری معکوس درس علوم تأثیر معناداری برافزایش مشارکت تحصیلی (47/947,F=05/0P<) و بهبود تفکر انتقادی (93/255,F=05/0P<) دانش آموزان دارد. آموزش یادگیری معکوس بهعنوان یک روش نوین آموزشی، پتانسیل بالایی برای بهبود کیفیت آموزشوپرورش دارد و با فراهم کردن فرصتهای بیشتر برای یادگیری فعال و تعاملی، به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای تفکر انتقادی و مشارکت تحصیلی خود را تقویت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری معکوس؛ تفکر انتقادی؛ مشارکت تحصیلی؛ درس علوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |