| تعداد نشریات | 33 |
| تعداد شمارهها | 799 |
| تعداد مقالات | 7,731 |
| تعداد مشاهده مقاله | 13,789,453 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,008,366 |
ارزیابی مدل ساختاری پیشرفتتحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه با توجه به اثرات روابط معلم- شاگرد و معلم-والدین با نقش میانجی درگیریتحصیلی دانشآموز | ||
| مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.38177.4497 | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه ارغوانی1؛ قاسم آهی* 2؛ محمد حسن غنی فر3؛ فاطمه شهابی زاده4؛ رضا دستجردی5 | ||
| 1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| 2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| 4استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران . | ||
| 5استادیار، گروه روان شناسی، علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات روابط معلم-شاگرد و معلم-والدین بر پیشرفتتحصیلی با نقش میانجی درگیریتحصیلی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش بنیادی از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل مقطع متوسطه دوم شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 99 -1398 به تعداد 11228 بودند. تعداد 392 نفر (254 دختر، 138 پسر) به همراه یکی از والدینشان به عنوان آزمودنی به روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل معدل نیمسال تحصیلی، پرسشنامه ارتباط معلم-شاگرد مورای و زوویچ (2010)، پرسشنامه ارتباط معلم-والدین ویکرز و مینکه (1995) و پرسشنامه درگیریتحصیلی فردریکز و مک کلوسکی( 2012) بود. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL8انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که روابط معلم-شاگرد و معلم-والدین ارتباط مستقیم و غیرمستقیم معنیداری بر پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دارد (05/0p>). همچنین، درگیریتحصیلی نقش میانجی بین روابط معلم-شاگرد و معلم-والد با پیشرفتتحصیلی دارد (01/0>p). درگیری عاطفی، شناختی و رفتاری دانشآموز از طریق رابطه معلم-شاگرد و رابطه معلم-والد تبیین میشود(01/0>p). بهعلاوه، پیشرفتتحصیلی از طریق ترکیب متغیرهای رابطه معلم-شاگرد، رابطه معلم-والد و درگیری عاطفی، شناختی و رفتاری قابل تبیین است (01/0>p). یافتههای حاضر، علاوه بر تولید دانش نظری، مهارت لازم را در اختیار معلمان و والدین قرار دهد تا رویکرد ارتباطی خود را با دانشآموزان در جهت مثبت سوق دهند و کاربردهای عملی ویژهای را جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در بردارد | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشرفتتحصیلی؛ روابط معلم-شاگرد؛ معلم-والدین و درگیری تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 |
||