![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 719 |
تعداد مقالات | 7,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,553,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,911,661 |
اثربخشی توانبخشی شناختی بر هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
دوره 21، شماره 56، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2024.50046.5843 | ||
نویسندگان | ||
سیده زری نوری* 1؛ سیده مریم موسوی2 | ||
1کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران. Noorizari398@gmail.com | ||
2استادیار روانشناسی سلامت، گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت، ایران. mmousavi.msc@gmail.com | ||
چکیده | ||
دشواری در هیجانهای تحصیلی مطلوب و اشتیاق تحصیلی کاهش یافته در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص، چالش متداولی هستند که نیاز به توجه فزایندهای دارند و پژوهش درباره راه حلهای مؤثر، ضرورتی انکار ناپذیر است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در مدارس دوره متوسطه دخترانه شهر رشت بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه اول با ناتوانی یادگیری خاص مدارس دخترانه شهر رشت در سالتحصیلی 1403-1402 بود. از این بین با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب و به عنوان پیش آزمون پرسشنامههای هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) و اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه ای یک دو بار در هفته تحت توانبخشی شناختی (کاپیتان لاگ، 2020) قرار گرفتند درحالی که در مورد گروه گواه مداخلهای اجرا نشد؛ سپس هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد توانبخشی شناختی بر بهبود هیجانهای مثبت تحصیلی و مولفههای لذت و غرور دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص موثر است. همینطور، توانبخشی شناختی بر کاهش هیجانهای منفی تحصیلی و مولفههای اضطراب، شرم، خشم و ناامیدی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ هیجانهای تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 |