
تعداد نشریات | 32 |
تعداد شمارهها | 749 |
تعداد مقالات | 7,268 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,004,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,184,385 |
اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه | ||
مطالعات روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2025.45565.5424 | ||
نویسندگان | ||
رضا پیری1؛ غلامرضا گل محمد نژاد* 2؛ رامین حبیبی کلیبر3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2گروه روانشناسی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان/تبریز/ایران | ||
3استاد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چاراویماق از توابع مراغه تشکیل دادهاند. پس از رعایت ملاکهای ورود و خروج بهپژوهش و اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) و خودناتوانسازی(SHS) از بین دانشآموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را بهصورت گروهی دریافت کردند. دادههای گردآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چاراویماق اثربخش است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان برنامه آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را برای کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانش آموزان مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ انتظارات تحصیلی؛ خودناتوانسازی؛ ذهنآگاهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |